Dyrektor Wydziału: Anna Brach
Pracownicy Wydziału Spraw Społecznych
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
W zakresie spraw obywatelskich:
- przygotowywanie pozwoleń w drodze decyzji administracyjnej na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
- przyjmowanie informacji o wyniku zbiórki i sposobie zużytkowania zebranych ofiar,
- wypowiadanie się dla sądu rejestrowego w sprawie wniosków o rejestrację stowarzyszeń,
- przyjmowanie informacji o założeniu stowarzyszenia zwykłego,
- prowadzenie ewidencji i dokumentacji stowarzyszeń,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji w zakresie określonym ustawą o stowarzyszeniach oraz ustawą o fundacjach,
- współudział w organizowaniu na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległości i ofiarami wojny oraz okresu powojennego,
- sporządzanie testamentów w obecności Starosty lub Sekretarza,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok z zagranicy,
- kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych,
- wyrażanie zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantom i innym osobom uprawnionym w okresie 2. lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę,
- prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
- organizowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej,
- sprawowanie nadzoru nad Powiatowym Urzędem Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego,
- przygotowanie opinii w sprawie powołania lub odwołania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W zakresie obrony cywilnej:
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
- opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
- opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
- przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
- planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
- planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
- zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
- zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
- integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
- inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
- współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
- zapewnienie warunków do odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej,
- opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
- opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
- współpraca z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
- kontrola przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych oraz realizacji zadań obrony cywilnej w gminach,
- ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
- realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Starostę funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu.
W zakresie spraw obronnych:
- realizowanie przedsięwzięć związanych z doręczaniem kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się do czynnej służby wojskowej,
- opracowanie i uzgodnienie z Wojskową Komendą Uzupełnień i Komendą Miejską Policji „Planu Akcji Kurierskiej Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu”,
- przesyłanie drugiego i trzeciego egzemplarza "Planu Akcji Kurierskiej Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu" do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Wojskowej Komendy Uzupełnień i określonych wyciągów do Komendy Miejskiej Policji,
- ciągła aktualizacja dokumentacji związanej z prowadzeniem akcji kurierskiej na terenie Powiatu,
- aktualizacja Planów Akcji Kurierskiej z jednostek samorządowych Powiatu znajdujących się w Starostwie,
- współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień oraz Komendą Miejską Policji w zakresie Akcji Kurierskiej,
- występowanie do Wojskowej Komendy Uzupełnień z wnioskami o nadawanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- opracowywanie sprawozdań z zakresu realizacji przedsięwzięć Akcji Kurierskiej,
- prowadzenie szkoleń z zakresu realizacji i wykonywania Akcji Kurierskiej,
- organizowanie i przeprowadzenie poboru.
W zakresie porządku publicznego i współpracy ze służbami, inspekcjami i strażami:
- na pisemne zlecenie Starosty przygotowywanie wstępnych opinii w sprawach powoływania i odwoływania Miejskiego Komendanta Policji i Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej,
- opracowywanie pisemnych opinii o przedkładanych Staroście przez Miejskiego Komendanta Policji i Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej programach działania,
- koordynowanie akcją tworzenia wspólnych programów dotyczących bezpieczeństwa obywateli oraz porządku publicznego,
- uzgadnianie wspólnych działań tych jednostek na obszarze Powiatu,
- na pisemne zlecenie Starosty udział w przeprowadzanych kontrolach,
- w zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących powiatowych przepisów porządkowych, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy,
- zapewnienie ogłoszeń przez publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie powiatowych przepisów porządkowych,
- współpraca z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym i Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w górach i na akwenach wodnych,
- obsługa Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa,
- przygotowanie programu działania powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie zapewnienia porządku publicznego.
W zakresie zarządzania kryzysowego:
- koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo – ochronnych na terenie Powiatu,
- monitorowanie prognoz i analizowanie zagrożeń dotyczących powodzi, pożarów i klęsk żywiołowych,
- opracowywanie, uzgadnianie i aktualizowanie „Planu Reagowania Kryzysowego Powiatu Nowosądeckiego”,
- obsługa Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego
- organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych w oparciu o Centrum Powiadamiania Ratunkowego,
- opracowywanie komunikatów i alarmów dla ludności o możliwościach wystąpienia zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń chemicznych, biologicznych i środowiskowych, ewakuacji oraz komunikatów o odwołaniu tych alarmów,
- przyjmowanie, zbieranie, ewidencjonowanie oraz analizowanie informacji o stanie bezpieczeństwa na terenie Powiatu,
- współpraca z instytucjami realizującymi stały monitoring środowiska,
- utrzymywanie łączności z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody – przekazywanie i przyjmowanie informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa oraz przebiegu i koordynacji podejmowanych działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia,
- dokumentowanie informacji o zagrożeniach, podejmowanych decyzji oraz procesu ich powstawania dla potrzeb analizy kompleksowej,
- gromadzenie w bazach danych informacji o istotnych zagrożeniach oraz środkach zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym,
- pełnienie funkcji całodobowej służby dyżurno – operacyjnej Starosty w okresie zagrożenia i prowadzenia akcji ratowniczej,
- współdziałanie z powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego powiatów sąsiednich w zakresie ostrzegania, alarmowania i koordynacji wspólnych akcji ratowniczych oraz wymiany informacji.
W zakresie zarządzania ratunkowego:
- przyjmowanie powiadomień o stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie jednostek systemu ratowniczego,
- przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy, w szczególności przed przybyciem zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia,
- przekazywanie kierującemu działaniami ratowniczymi niezbędnych informacji ułatwiających podejmowanie rozstrzygnięć na miejscu zdarzenia,
- przekazywanie niezbędnych informacji o stanach zagrożenia życia lub zdrowia innym jednostkom wykonującym zadania w zakresie ratownictwa medycznego,
- koordynacja działań ratowniczych,
- monitorowanie i analiza działań ratowniczych,
- zbieranie informacji o ofiarach, osobach ewakuowanych potrzebujących pomocy medycznej i społecznej, o bieżącej sytuacji w zakresie zagrożeń i zniszczeń dla potrzeb Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz Starosty,
- prowadzenie analizy sił i środków wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego oraz pozostałych sił i środków ratowniczych działających na obszarze powiatu,
- organizowanie i uczestniczenie w ćwiczeniach ratowniczych w zakresie:
- ratownictwa pożarowego,
- ratownictwa drogowego,
- ratownictwa chemicznego,
- ratownictwa powodziowego,
- innych ćwiczeń praktycznych i symulacyjnych wg przygotowywanych założeń i programów.
- uczestniczenie w szkoleniach i naradach z zakresu reagowania kryzysowego i ratownictwa,
- współpraca z formacjami i jednostkami Obrony Cywilnej,
- współpraca z PCPR w zakresie opracowywania aktualizowania, kontroli i realizacji planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na terenie Powiatu,
- współpraca z PCPR w zakresie opracowywania i aktualizowania planu medycznych działań ratowniczych dla Powiatu i Miasta Nowego Sącza.
W zakresie ochrony praw konsumenta:
- obsługa sekretarsko-biurowa Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie należące do kompetencji wydziału.