Rejestr zmian

Menu podmiotowe / Starostwo / Wydziały / Wydział Spraw Społecznych

Aktualizacja akapitu
2011-08-16 12:17:14
Bożena Dąbrowska
Treść:

Dyrektor Wydziału: Anna Brach
Pracownicy Wydziału Spraw Społecznych

 

Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:

 

W zakresie spraw obywatelskich:

  1. przygotowywanie pozwoleń w drodze decyzji administracyjnej na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
  2. przyjmowanie informacji o wyniku zbiórki i sposobie zużytkowania zebranych ofiar,
  3. wypowiadanie się dla sądu rejestrowego w sprawie wniosków o rejestrację stowarzyszeń,
  4. przyjmowanie informacji o założeniu stowarzyszenia zwykłego,
  5. prowadzenie ewidencji i dokumentacji stowarzyszeń,
  6. sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji w zakresie określonym ustawą o stowarzyszeniach oraz ustawą o fundacjach,
  7. współudział w organizowaniu na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległości i ofiarami wojny oraz okresu powojennego,
  8. sporządzanie testamentów w obecności Starosty lub Sekretarza,
  9. wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok z zagranicy,
  10. kierowanie do pracy inwalidów wojennych i wojskowych,
  11. wyrażanie zgody na rozwiązanie przez zakład pracy stosunku pracy inwalidą wojennym i wojskowym oraz kombatantom i innym osobom uprawnionym w okresie 2. lat przed osiągnięciem wieku uprawniającego do wcześniejszego przejścia na emeryturę,
  12. prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
  13. organizowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej,
  14. sprawowanie nadzoru nad Powiatowym Urzędem Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego,
  15. przygotowanie opinii w sprawie powołania lub odwołania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
     


W zakresie obrony cywilnej:

  1. dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
  2. opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
  3. opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
  4. organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
  5. przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
  6. tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
  7. przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
  8. planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
  9. planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
  10. planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
  11. wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
  12. zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
  13. zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
  14. integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
  15. opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
  16. inicjowanie działalności naukowo-badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
  17. współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
  18. zapewnienie warunków do odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej,
  19. opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
  20. opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
  21. współpraca z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
  22. kontrola przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych oraz realizacji zadań obrony cywilnej w gminach, 
  23. ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
  24. przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
  25. realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Starostę funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu. 

 

W zakresie spraw obronnych:

  1. realizowanie przedsięwzięć związanych z doręczaniem kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się do czynnej służby wojskowej,
  2. opracowanie i uzgodnienie z Wojskową Komendą Uzupełnień i Komendą Miejską Policji „Planu Akcji Kurierskiej Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu”,
  3. ciągła aktualizacja dokumentacji związanej z prowadzeniem akcji kurierskiej na terenie Powiatu,
  4. aktualizacja Planów Akcji Kurierskiej z jednostek samorządowych Powiatu znajdujących się w Starostwie,
  5. współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień oraz Komendą Miejską Policji w zakresie Akcji Kurierskiej,
  6. występowanie do Wojskowej Komendy Uzupełnień z wnioskami o nadawanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
  7. opracowywanie sprawozdań z zakresu realizacji przedsięwzięć Akcji Kurierskiej,
  8. prowadzenie szkoleń z zakresu realizacji i wykonywania Akcji Kurierskiej,
  9. realizacja zadań wynikających z obowiązku państwa-gospodarza (HNS),
  10. realizacja zadań z zakresu Planu Operacyjnego funkcjonowania Państwa w warunkach zewnętrznego zagrozenia państwa i wojny,
  11. realizacja zadań z zakresu wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronności,
  12. realizacja zadań wynikających ze stałego dyżuru Starosty,
  13. reklamowanie osób od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny.

 

W zakresie porządku publicznego i współpracy ze służbami, inspekcjami i strażami:

  1. na pisemne zlecenie Starosty przygotowywanie wstępnych opinii w sprawach powoływania i odwoływania Miejskiego Komendanta Policji i Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej,
  2. opracowywanie pisemnych opinii o przedkładanych Staroście przez Miejskiego Komendanta Policji i Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej programach działania,
  3. koordynowanie akcją tworzenia wspólnych programów dotyczących bezpieczeństwa obywateli oraz porządku publicznego,
  4. uzgadnianie wspólnych działań tych jednostek na obszarze Powiatu,
  5. na pisemne zlecenie Starosty udział w przeprowadzanych kontrolach,
  6. w zakresie nie uregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących powiatowych przepisów porządkowych, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy,
  7. zapewnienie ogłoszeń przez publikację w środkach masowego przekazu oraz w drodze obwieszczeń lub w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie powiatowych przepisów porządkowych,
  8. współpraca z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym i Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w górach i na akwenach wodnych,
  9. obsługa Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa,
  10. przygotowanie programu działania powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie zapewnienia porządku publicznego.


W zakresie zarządzania kryzysowego: 

  1. koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo – ochronnych na terenie Powiatu,
  2. monitorowanie prognoz i analizowanie zagrożeń dotyczących powodzi, pożarów i klęsk żywiołowych,
  3. opracowywanie, uzgadnianie i aktualizowanie „Planu Reagowania Kryzysowego Powiatu Nowosądeckiego”,
  4. obsługa Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego
  5. organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych w oparciu o Centrum Powiadamiania Ratunkowego,
  6. opracowywanie komunikatów i alarmów dla ludności o możliwościach wystąpienia zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń chemicznych, biologicznych i środowiskowych, ewakuacji oraz komunikatów o odwołaniu tych alarmów,
  7. przyjmowanie, zbieranie, ewidencjonowanie oraz analizowanie informacji o stanie bezpieczeństwa na terenie Powiatu,
  8. współpraca z instytucjami realizującymi stały monitoring środowiska,
  9. utrzymywanie łączności z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody – przekazywanie i przyjmowanie informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa oraz przebiegu i koordynacji podejmowanych działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia,
  10. dokumentowanie informacji o zagrożeniach, podejmowanych decyzji oraz procesu ich powstawania dla potrzeb analizy kompleksowej,
  11. gromadzenie w bazach danych informacji o istotnych zagrożeniach oraz środkach zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym,
  12. pełnienie funkcji całodobowej służby dyżurno – operacyjnej Starosty w okresie zagrożenia i prowadzenia akcji ratowniczej,
  13. współdziałanie z powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego powiatów sąsiednich w zakresie ostrzegania, alarmowania i koordynacji wspólnych akcji ratowniczych oraz wymiany informacji.


W zakresie zarządzania ratunkowego:

  1. przyjmowanie powiadomień o stanach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie jednostek systemu ratowniczego,
  2. przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy, w szczególności przed przybyciem zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia,
  3. przekazywanie kierującemu działaniami ratowniczymi niezbędnych informacji ułatwiających podejmowanie rozstrzygnięć na miejscu zdarzenia,
  4. przekazywanie niezbędnych informacji o stanach zagrożenia życia lub zdrowia innym jednostkom wykonującym zadania w zakresie ratownictwa medycznego,
  5. koordynacja działań ratowniczych,
  6. monitorowanie i analiza działań ratowniczych,
  7. zbieranie informacji o ofiarach, osobach ewakuowanych potrzebujących pomocy medycznej i społecznej, o bieżącej sytuacji w zakresie zagrożeń i zniszczeń dla potrzeb Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz Starosty,
  8. prowadzenie analizy sił i środków wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego oraz pozostałych sił i środków ratowniczych działających na obszarze powiatu,
  9. organizowanie i uczestniczenie w ćwiczeniach ratowniczych w zakresie:  
    1. ratownictwa pożarowego,
    2. ratownictwa drogowego,
    3. ratownictwa chemicznego,
    4. ratownictwa powodziowego,
    5. innych ćwiczeń praktycznych i symulacyjnych wg przygotowywanych założeń i programów.  
  10. uczestniczenie w szkoleniach i naradach z zakresu reagowania kryzysowego i ratownictwa,
  11. współpraca z formacjami i jednostkami Obrony Cywilnej,
  12. współpraca z PCPR w zakresie opracowywania aktualizowania, kontroli i realizacji planu zabezpieczenia ambulatoryjnej opieki zdrowotnej na terenie Powiatu,
  13. współpraca z PCPR w zakresie opracowywania i aktualizowania planu medycznych działań ratowniczych dla Powiatu i Miasta Nowego Sącza.


W zakresie ochrony praw konsumenta:

  1. obsługa sekretarsko-biurowa Powiatowego Rzecznika Konsumentów.


Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie należące do kompetencji wydziału.

 

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2008-06-26 | 09:34