Dyrektor Wydziału: Marian RYCZEK
Zastępca Dyrektora Wydziału: Aneta SELWA
Pracownicy Wydziału Geodezji i Budownictwa
Kompetencje i zadania:
1.W zakresie administracji architektoniczno – budowlanej:
1)sprawowanie nadzoru urbanistyczno – budowlanego, w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
2)sprawowanie nadzoru techniczno – budowlanego w zakresie zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach i przy wykonywaniu robót budowlanych,
3)sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie:
a.zgodności rozwiązań architektoniczno – budowlanych z przepisami techniczno – budowlanymi oraz zasadami wiedzy technicznej,
b.właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
c.wprowadzenia do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do powszechnego lub jednostkowego stosowania w budownictwie,
4)prowadzenie rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przechowywanie dokumentów objętych pozwoleniem na budowę,
5)kontrolowanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji,
6)udzielanie bądź odmawianie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych,
7)nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienia nadzoru autorskiego,
8)wydawanie decyzji zezwalającej lub odmawiającej pozwolenia na budowę,
9)wydawanie decyzji zezwalającej lub odmawiającej realizacji inwestycji drogowej,
10)przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,
11)zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę,
12)przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia lub zgłaszanie sprzeciwu w przedmiocie rozbiórki,
13)nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę i wydawanie decyzji zezwalającej lub odmawiającej pozwolenia na rozbiórkę,
14)nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzanie projektu budowlanego,
15)uchylanie decyzji o pozwoleniu na budowę w przypadkach istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub warunków pozwolenia,
16)przenoszenie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby,
17)nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia w terenie i wykonania geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia,
18)rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz określanie warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości,
19)prowadzenie czynności kontrolnych koniecznych do wykonywania obowiązków określonych przepisami prawa budowlanego,
20)stwierdzenie, czy planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000,
21)przyjmowanie zgłoszeń o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub rozstrzyganie o zmianie sposobu użytkowania w decyzji pozwolenia na budowę,
22)określenie w decyzjach o pozwoleniu na budowę składowisk odpadów wymagań zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzi, ochrony środowiska, ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich oraz sposobu i terminu rekultywacji terenu,
23)potwierdzenie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali,
24)potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
25)udział w posiedzeniach oraz obsługa administracyjna Zespołu Opiniowania Dokumentacji do opiniowania projektów architektoniczno – budowlanych i zgłoszeń w sprawach dotyczących obiektów zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.
2.W zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy w zakresie zadań rządowych i samorządowych oraz w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych.
3.W zakresie geodezji i kartografii:
1)gromadzenie i prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom fizycznym i prawnym,
2)prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
3)prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
4)prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,
5)uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci terenu,
6)zakładanie osnów szczegółowych,
7)zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
8)sprawowanie kontroli działalności geodezyjnej i kartograficznej w zakresie przestrzegania przepisów obowiązujących przy wykonywaniu prac geodezyjnych i kartograficznych,
9)kontrola właściwego obiegu, wykorzystania i reprodukowania materiałów geodezyjnych i kartograficznych,
10)ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
11)prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład SIT-u (systemu informacji o terenie),
12)sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
13)załatwianie spraw z zakresu dysponowania środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w Nowym Sączu, opracowywanie planów finansowych i sprawozdań finansowych Funduszu,
14)przetwarzanie danych ewidencji gruntów i budynków do formatu SWDE do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Nawojowej dla celów budowy systemu ewidencjonowania gospodarstw rolnych i zwierząt gospodarskich (IACS),
15)sporządzanie okresowych sprawozdań z wykorzystania dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej.
4.W zakresie katastru nieruchomości:
1)przeprowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości,
2)prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
3)przyjmowanie od rzeczoznawców majątkowych wyciągów z wykonanych operatów wycen nieruchomości,
4)udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym danych o nieruchomościach,
5)orzekanie o ustaleniu wartości katastralnej nieruchomości.
5.W zakresie zadań dotyczących gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa:
1)gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa w tym wykonywanie czynności związanych z nabywaniem na własność, zbywaniem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, oddawaniem w trwały zarząd, zamianą, dzierżawą, najmem, użytkowaniem, użyczeniem,
2)sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczonych do sprzedaży lub oddawanych w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
3)prowadzenie spraw z zakresu organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości Skarbu Państwa,
4)aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa,
5)prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa,
6)wnioskowanie i opiniowanie podziałów nieruchomości Skarbu Państwa,
7)prowadzenie spraw z zakresu wywłaszczania nieruchomości; wszczynanie postępowania wywłaszczeniowego, prowadzenie rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości,
8)udzielanie zezwoleń na wejście w teren lub czasowe zajęcie nieruchomości,
9)prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości,
10)ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową,
11)ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów,
12)zaliczanie wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa albo ceny sprzedaży prawa użytk. wieczystego przysługującego Skarbowi Państwa albo opłat z tyt. użytk. wiecz. nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa i ceny sprzedaży położonych na nich budynków oraz innych urządzeń i lokali albo opłaty za przekształcenie prawa użytk. wiecz. w prawo własności nieruchomości,
13)prowadzenie spraw z zakresu roszczeń rewindykacyjnych, w tym: badanie i ocena akt z okresu przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, przygotowywanie niezbędnej dokumentacji dla potrzeb obecnie toczącego się postępowania na żądanie organów administracji publicznej i sądów,
14)regulowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa,
15)ustalanie odszkodowania za nieruchomości gruntowe, które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa, województwa, powiatu i gmin zajęte pod drogi publiczne,
16)ustalanie odszkodowań za nieruchomości gruntowe,które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa, wchodzące w skład linii kolejowej,
17)postępowanie rewindykacyjne osób kościelnych,
18)prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz tworzenie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
19)sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
20)sprzedaż gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa na rzecz użytkowników wieczystych,
21)przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
22)uczestniczenie w postępowaniach toczących się przed Sądami Powszechnymi,
23)sporządzanie planów i sprawozdań finansowych z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
24)kontrola stanu zagospodarowania i wykorzystania nieruchomości Skarbu Państwa.
6.W zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu:
1)prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Powiatu, w tym: nabywania na własność, zbywania, oddawania w użytkowanie wieczyste, oddawania w trwały zarząd, zamianę, najem, dzierżawę, użytkowanie, użyczenie, darowiznę,
2)przygotowywanie projektów Uchwał Rady i Zarządu w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu,
3)sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddawanych w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
4)organizowanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na sprzedaż, oddawanie w najem i dzierżawę nieruchomości Powiatu,
5)sporządzanie i zawieranie umów dzierżawy, najmu i umów użyczenia,
6)aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Powiatu Nowosądeckiego,
7)prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Powiatu,
8)gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Powiatu ,
9)prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Powiatu oraz tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości,
10)sporządzanie planów wykorzystania powiatowego zasobu nieruchomości,
11)bieżące zarządzanie i gospodarowanie mieniem stanowiącym własność Powiatu,
12)kontrola stanu zagospodarowania i wykorzystania nieruchomości stanowiących własność Powiatu,
13)sporządzanie rocznej informacji o stanie mienia komunalnego,
14)sporządzanie planów i sprawozdań finansowych z zakresu gospodarki nieruchomościami powiatowymi.
7.W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
1)wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
2)uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych,
3)sporządzanie sprawozdań RGŻ – wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
4)sporządzanie sprawozdań RGŻ – gromadzenia i wykorzystania środków FOGR,
5)przygotowywanie zawiadomień o opłacie rocznej za wyłączenia z produkcji rolniczej,
6)wydawanie decyzji w sprawach rekultywacji i zagospodarowania gruntów.
8.Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami wydziału.