Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego
Kierownik Zespołu: Ryszard WĄSOWICZ
Kompetencje i zadania:
Do podstawowych zadań zespołu:
- W zakresie obrony cywilnej:
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej na terenie Powiatu,
- opracowywanie i uzgadnianie „Planu Obrony Cywilnej Powiatu Nowosądeckiego”,
- opiniowanie i uzgadnianie Gminnych Planów Obrony Cywilnej,
- opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
- opracowanie i uzgodnienie „Planu Ewakuacji III stopnia na terenie powiatu nowosądeckiego”,
- opracowanie i uzgodnienie „Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych na terenie powiatu nowosądeckiego”,
- opracowanie „Planu Działania Systemu Wykrywania i Alarmowania dla Miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego”,
- organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach:
- występowanie do Wojskowej Komendy Uzupełnień w Nowym Sączu o weryfikację osób do nadania przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji wydanych przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych,
- prowadzenie ewidencji ratowników Systemu Wykrywania i Alarmowania,
- prowadzenie powiatowych treningów i ćwiczeń Systemu Wykrywania i Alarmowania,
- tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
- przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
- planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków socjalno - bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
- planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
- wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
- zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
- zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
- integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
- inicjowanie działalności naukowo - badawczej i standaryzacyjnej dotyczącej obrony cywilnej,
- współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień w Nowym Sączu,
- opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań Obrony Cywilnej,
- współpraca z Lekarzem Koordynatorem Wojewody Małopolskiego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań Obrony Cywilnej,
- współpraca z formacjami i jednostkami terenowymi Obrony Cywilnej,
- kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
- ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych,
- prowadzenie Powiatowego Magazynu Przeciwpowodziowego i Obrony Cywilnej,
- prowadzenie kontroli w jednostkach samorządowych z zakresu realizacji zadań Obrony Cywilnej,
- realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Starostę funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu.
- W zakresie spraw obronnych:
- realizowanie przedsięwzięć związanych z doręczaniem kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się do czynnej służby wojskowej,
- opracowanie i uzgodnienie z Wojskową Komendą Uzupełnień w Nowym Sączu i Komendą Miejską Policji w Nowym Sączu „Planu Akcji Kurierskiej Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu” oraz doręczanie Planu do właściwych organów,
- opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji Stanowiska Kierowania,
- bieżąca aktualizacja dokumentacji związanej z prowadzeniem akcji kurierskiej na terenie Powiatu,
- aktualizacja Planów Akcji Kurierskiej z jednostek samorządowych Powiatu znajdujących się w Starostwie,
- współpraca z Wojskową Komendą Uzupełnień oraz Komendą Miejską Policji w zakresie Akcji Kurierskiej
- występowanie do Wojskowej Komendy Uzupełnień z wnioskami o nadawanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- opracowywanie sprawozdań z zakresu realizacji przedsięwzięć Akcji Kurierskiej,
- prowadzenie szkoleń z zakresu realizacji i wykonywania Akcji Kurierskiej,
- realizacja zadań wynikających z obowiązku państwa – gospodarza (HNS),
- realizacja zadań z zakresu Planu Operacyjnego Funkcjonowania Państwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
- realizacja zadań z zakresu wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obronności państwa,
- realizacja zadań wynikających ze Stałego Dyżuru Starosty,
- reklamowanie osób od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny,
- realizacja zadań związanych z organizowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej:
- opracowywanie projektu planu działania komisji ze szczególnym podziałem na poszczególne etapy przeprowadzania kwalifikacji wojskowej,
- opracowywanie projektu składu osobowego powiatowej komisji lekarskiej,
- opracowywanie projektu budżetu komisji kwalifikacji wojskowej,
- przygotowanie dokumentacji dla powiatowej komisji lekarskiej
- rozliczenie finansowe kosztów organizacji i przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej,
- opracowanie i aktualizacja „Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu Nowosądeckiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”,
- opracowanie i aktualizacja „Planu Przygotowań Publicznej i Niepublicznej Służby Zdrowia Powiatu Nowosądeckiego na Potrzeby Obronne Państwa”,
- planowanie, organizowanie i przygotowywanie ćwiczeń obronnych dla Powiatu.
- W zakresie porządku publicznego i współpracy ze służbami, inspekcjami i strażami:
- na polecenie Starosty przygotowywanie wstępnych opinii w sprawach powoływania i odwoływania Komendanta Miejskiego Policji w Nowym Sączu i Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu,
- opiniowanie przedkładanych Staroście programów działania przez Komendanta Miejskiego Policji i Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej,
- koordynowanie akcją tworzenia wspólnych programów dotyczących bezpieczeństwa obywateli oraz porządku publicznego,
- uzgadnianie wspólnych działań tych jednostek na obszarze Powiatu,
- przygotowywanie projektów uchwał Rady dotyczących powiatowych przepisów porządkowych, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia obywateli, ochrony środowiska naturalnego albo do zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego, o ile przyczyny te występują na obszarze więcej niż jednej gminy,
- współpraca z Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym Krynicy-Zdroju i Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym w Nowym Sączu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających w górach i na akwenach wodnych,
- współudział w organizacji Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Nowego Sącza i Powiatu,
- przygotowanie programu działania powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie zapewnienia porządku publicznego.
- W zakresie zarządzania kryzysowego:
- koordynowanie działań ratowniczych i porządkowo – ochronnych na terenie Powiatu,
- monitorowanie prognoz i analizowanie zagrożeń dotyczących powodzi, pożarów i klęsk żywiołowych,
- opracowanie, uzgadnianie i aktualizowanie „Planu Zarządzania Kryzysowego dla Powiatu Nowosądeckiego”,
- opiniowanie i uzgadnianie Gminnych Planów Zarządzania Kryzysowego,
- opracowanie i aktualizowanie „Planu operacyjnego ochrony przed powodzią dla Powiatu Nowosądeckiego”,
- opracowanie i aktualizowanie „Planu osiągania wyższych stanów gotowości obronnej Urzędu Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu do reagowania na sytuacje kryzysowe”,
- opracowanie i aktualizowanie „Powiatowego Planu przygotowania i dystrybucji stabilnego jodu w przypadku zdarzeń radiacyjnych na terenie powiatu nowosądeckiego”,
- obsługa posiedzeń Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych w oparciu o Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- opracowanie komunikatów i alarmów dla ludności o możliwościach wystąpienia zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych lub innych zagrożeń chemicznych, biologicznych i środowiskowych, ewakuacji oraz komunikatów o odwołaniu tych alarmów,
- przyjmowanie, zbieranie, ewidencjonowanie oraz analizowanie informacji o stanie bezpieczeństwa na terenie Powiatu,
- współpraca z instytucjami realizującymi stały monitoring środowiska,
- utrzymywanie łączności z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody – przekazywanie i przyjmowanie informacji dotyczących stanu bezpieczeństwa oraz przebiegu i koordynacji podejmowanych działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia,
- dokumentowanie informacji o zagrożeniach, podejmowanych decyzji oraz procesu ich powstawania dla potrzeb analizy kompleksowej,
- gromadzenie w bazach danych informacji o istotnych zagrożeniach oraz środkach zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym,
- pełnienie funkcji całodobowej służby dyżurno – operacyjnej Starosty w okresie zagrożenia i prowadzenia akcji ratowniczej,
- współdziałanie z powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego powiatów sąsiednich w zakresie ostrzegania, alarmowania i koordynacji wspólnych akcji ratowniczych oraz wymiany informacji,
- zbieranie informacji o ofiarach osobach ewakuowanych potrzebujących pomocy medycznej i społecznej, bieżącej sytuacji w zakresie zagrożeń i zniszczeń dla potrzeb Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Starosty,
- prowadzenie analizy sił i środków wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz pozostałych sił i środków ratowniczych działających na obszarze Powiatu,
- organizowanie i uczestniczenie w ćwiczeniach ratowniczych w zakresie:
- ratownictwa pożarowego,
- ratownictwa drogowego,
- ratownictwa chemicznego,
- ratownictwa powodziowego,
- innych ćwiczeń praktycznych i symulacyjnych wg przygotowanych założeń i programów,
- uczestniczenie w szkoleniach, spotkaniach i naradach z zakresu zarządzania kryzysowego i ratownictwa,
- obsługa systemu powiadamiania o zagrożeniach za pomocą wiadomości tekstowych SMS,
- obsługa i bieżąca aktualizacja danych na stronie internetowej,
- organizowanie oraz ciągłe udoskonalanie systemu łączności dla potrzeb realizacji zadań Starosty w zakresie zarządzania kryzysowego, w tym utrzymywanie stałej łączności w sieci radiotelefonicznej Zarządzania Kryzysowego Wojewody Małopolskiego,
- Realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym: prowadzenie uzgodnień z wójtami i burmistrzami gmin z terenu powiatu w sprawie gminnych planów zarządzania kryzysowego,
- przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- przygotowanie propozycji zarządzeń i wytycznych Starosty w zakresie zarządzania kryzysowego,
- współpraca i współdziałanie z Ochotniczymi Strażami Pożarnymi,
- współpraca z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu w sprawie organizowania i funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego,
- współpraca z formacjami i jednostkami terenowymi Obrony Cywilnej.
- W zakresie zagrożenia pożarowego i ewakuacji pracowników Starostwa:
- podejmowanie działań w zakresie ewakuacji pracowników oraz działań w zakresie zwalczania pożaru do czasu przybycia straży pożarnej,
- organizacja i koordynacja ćwiczeń praktycznych z zakresu zagrożenia przeciwpożarowego oraz warunków ewakuacji pracowników z budynków Starostwa – raz na dwa lata,
- bieżące utrzymywanie w należytym stanie materiałów i przyrządów istotnych w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, tj.:
- utrzymywanie hydrantów i gaśnic w pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej, w tym m.in.:
- bieżąca legalizacja podręcznego sprzętu przeciwpożarowego,
- rozmieszczenie – usytuowanie urządzeń przeciwpożarowych, jego oznakowanie znakami Polskiej Normy,
- oznakowanie miejsc zaklasyfikowanych jako strefy zagrożenia wybuchem,
- umieszczenie w widocznych miejscach instrukcji postępowania na wypadek pożaru wraz z wykazem telefonów alarmowych,
- koordynowanie okresowego uaktualniania Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego (co 2 lata), w tym m.in.:
- określenia wyposażenia w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice oraz sposoby poddawania ich przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym,sposobów postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia,
- zabezpieczenia prac niebezpiecznych pod względem pożarowym,
- warunków i organizacji ewakuacji pracowników i innych osób oraz praktyczne sposoby ich sprawdzania,
- zapoznania użytkowników obiektu (pracowników) z przepisami przeciwpożarowymi i Instrukcją Bezpieczeństwa Pożarowego,
- umieszczenia Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego w miejscach dostępnych dla służb ratowniczych i pracowników,
- planów budynków Starostwa obejmujących ich usytuowanie, terenu przyległego z uwzględnieniem graficznych danych (m.in.: powierzchnia, wysokość, liczba kondygnacji, liczba osób, warunki ewakuacji, usytuowanie hydrantów i gaśnic i inne),
- koordynowanie systematycznego przeprowadzenia w budynkach Starostwa badań:
- instalacji elektrycznej,
- instalacji odgromowej,
- przewodów wentylacyjnych i spalinowych,
- instalacji gazowej,
- przeglądu technicznego budynków (roczny, pięcioletni),
- platformy pionowej,
- innych niezbędnych badań,
- utrzymywanie łączności ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w zakresie ochrony przeciwpożarowej,
- inne czynności wynikające z Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 109, poz. 719 ze zm.), niezbędne dla zapewnienia właściwych i bezpiecznych warunków z zakresu ochrony przeciwpożarowej budynków dla pracowników Starostwa.
- utrzymywanie hydrantów i gaśnic w pełnej sprawności technicznej i funkcjonalnej, w tym m.in.:
- Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami zespołu.
data publikacji: 2012-06-19 | 11:09
data ostatniej modyfikacji: 2017-03-07 | 11:55
data ostatniej modyfikacji: 2017-03-07 | 11:55