Wydział Finansowy
Skarbnik Powiatu Nowosądeckiego: Małgorzata BOCHENEK
Kompetencje i zadania:
Do podstawowych zadań wydziału należy:
- W zakresie planowania i realizacji budżetu:
- koordynacja prac w zakresie opracowywania projektu budżetu Powiatu,
- opracowanie projektu Uchwały Budżetowej Powiatu w szczegółowości określonej w ustawie o finansach publicznych wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi,
- opracowanie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu (wraz z objaśnieniami),
- weryfikacja zgodności projektów planów finansowych powiatowych jednostek budżetowych z projektem uchwały budżetowej,
- przygotowanie do zatwierdzenia zbiorczego planu finansowego Starostwa,
- opracowanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Powiatowi,
- opracowanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu Powiatu na rok budżetowy,
- przygotowanie projektów Uchwał Rady, w sprawie zmian w budżecie Powiatu i zmian w uchwale budżetowej oraz uchwał związanych z planowaniem i realizacją budżetu Powiatu,
- przygotowanie projektów Uchwał Rady i Uchwał Zarządu, w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu,
- przygotowanie uchwał Zarządu w sprawie udzielania jednostkom budżetowym Powiatu upoważnień wynikających z Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu,
- przygotowanie projektów Uchwał Zarządu w sprawie zmian w budżecie Powiatu,
- sporządzanie zmian w planie finansowym wydatków Starostwa,
- przekazywanie podległym jednostkom Powiatu informacji o:
- kwotach dochodów i wydatków budżetowych wynikających z projektu Uchwały Budżetowej,
- ostatecznych kwotach wynikających z Uchwały Budżetowej,
- zmianach tych kwot wynikających z Uchwał Rady i Zarządu,
- prowadzenie (w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej) ewidencji planowanych kwot dochodów i wydatków, wynikających z planu finansowego w podziale na podległe jednostki budżetowe Powiatu z uwzględnieniem zmian tych wielkości, wprowadzonych uchwałami oraz decyzjami dyrektorów jednostek budżetowych Powiatu,
- prowadzenie ewidencji wydatków Powiatu wg grup wydatków wynikających z ustawy o finansach publicznych w szczegółowości: do działu i rozdziału oraz w podziale na jednostki budżetowe Powiatu,
- prowadzenie ewidencji planowanych wydatków Starostwa (i zmian tych wydatków) w systemie Logito,
- sprawdzanie i uzgadnianie prawidłowości sprawozdań finansowych (miesięcznych, kwartalnych i rocznych) sporządzanych przez podległe jednostki budżetowe Powiatu w zakresie planowanych dochodów i wydatków budżetu Powiatu,
- opracowanie informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za I półrocze roku budżetowego – w szczegółowości określonej w Uchwale Rady,
- opracowanie informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym o przebiegu przedsięwzięć,
- opracowanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Powiatu, zawierającego: zestawienia dochodów i wydatków, zmian w planie wydatków na programy finansowane z udziałem środków z UE i innych źródeł zagranicznych oraz stopień zaawansowania programów wieloletnich – w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej wraz z częścią opisową,
- opracowanie kwartalnych informacji o wykonaniu budżetu Powiatu podawanych do publicznej wiadomości,
- dokonanie okresowych analiz i ocen realizacji budżetu i sporządzanie informacji na ten temat,
- sporządzanie comiesięcznych informacji z wykonania planowanych wydatków Starostwa,
- współpraca z podległymi jednostkami budżetowymi Powiatu w zakresie realizacji i zmian budżetu Powiatu.
- W zakresie obsługi finansowo-księgowej:
- obsługa finansowo-księgowa budżetu Powiatu w tym:
- kompletowanie i dekretowanie dokumentów księgowych,
- księgowanie operacji finansowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym,
- prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych w ramach dotacji celowych z budżetu Wojewody Małopolskiego,
- sporządzanie miesięcznych informacji o osiągniętych dochodach wynikających z zawartych porozumień z zakresu pomocy społecznej,
- przekazywanie środków budżetowych jednostkom objętym budżetem,
- terminowe przekazywanie dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej do Budżetu Państwa,
- sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych i finansowych z wykonania budżetu Powiatu,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie systemem Logito oraz kontrolowanie prawidłowości sprawozdań budżetowych i finansowych sporządzanych przez powiatowe jednostki organizacyjne,
- prowadzenie zbioru sprawozdań budżetowych i finansowych sporządzanych przez powiatowe jednostki organizacyjne oraz jednostki posiadające osobowość prawną,
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i finansowych, (miesięcznych, kwartalnych, rocznych), przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Powiatowi, przekazywanie ich do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- obsługa finansowo-księgowa dochodów i wydatków Starostwa jako jednostki budżetowej, w tym m.in.:
- sprawdzanie, kompletowanie i dekretowanie dokumentów księgowych,
- obsługa finansowa – przelew bankowy lub wypłata w kasie,
- księgowanie operacji finansowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym,
- ewidencja zaangażowania wydatków budżetowych,
- naliczanie odsetek od nieterminowej zapłaty faktury,
- prowadzenie ewidencji wydatków Starostwa w systemie Logito, w tym:
- sprawdzenie i przyjęcie dokumentu,
- spłata zgodnie z przelewem bankowym,
- księgowanie – zakończenie obiegu,
- prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej operacji finansowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym w ramach realizowanych przez Powiat projektów Unijnych,
- sporządzanie sprawozdania zbiorczego z rozliczonych dotacji udzielanych z budżetu Powiatu,
- weryfikowanie oraz potwierdzenie sald zobowiązań,
- obsługa finansowo-księgowa zadań bieżących i inwestycyjnych z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez Powiat,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie realizowanych dochodów i wydatków,
- analiza wydatków komórek organizacyjnych w systemie Logito,
- obsługa finansowo-księgowa zadań pozabudżetowych wykonywanych przez Powiat z zakresu sum na zlecenie, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- księgowanie opłaty skarbowej, sporządzenie sprawozdań wraz z przekazywaniem opłaty na konto Urzędu Miasta,
- przekazywanie opłat za zalesianie na konta osób fizycznych,
- sporządzenie sprawozdań z opłaty ewidencyjnej dla KT i przekazywanie środków do MSW,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej z wykonania budżetu Starostwa w tym:
- sprawozdania z wykonania dochodów Skarbu Państwa,
- sprawozdania z wykonania dochodów własnych Starostwa,
- sprawozdania z wykonania wydatków Starostwa,
- prowadzenie ewidencji księgowej mienia powiatu, w tym m.in.:
- ewidencja syntetyczna i analityczna majątku Starostwa,
- współpraca przy przeprowadzaniu inwentaryzacji oraz jej rozliczenie,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych (kwartalnych, rocznych) i resortowych związanych z wykonywaniem przychodów i rozchodów Powiatu i Starostwa (opłata skarbowa, opłata ewidencyjna),
- prowadzenie obsługi kasowej budżetu Starostwa w zakresie przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat (opłaty geodezyjne, skarbowe, komunikacyjne, karta wędkarska, dzienniki budowy),
- windykacja należności, dochodów budżetowych Starostwa i Skarbu Państw w zakresie ustalonym odrębną procedurą oraz współpraca z Kancelarią Radcy Prawnego,
- prowadzenie imiennej ewidencji podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłat z tytułu korzystania z nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu (wieczyste użytkowanie, dzierżawa, najem, bezumowne korzystanie),
- prowadzenie i rozliczanie druków ścisłego zarachowania w zakresie księgowości,
- rozliczanie i przekazywanie do Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług VAT,
- Realizacja zadań w zakresie zaciągania i spłaty kredytów i pożyczek w tym:
- sporządzanie i analiza wniosków kredytowych,
- kontrola naliczonych przez banki odsetek od zaciągniętych przez Powiat kredytów bankowych,
- spłata rat kredytów i odsetek,
- sporządzanie informacji o stanie zadłużenia Powiatu z tytułu zaciągniętych kredytów bankowych,
- regulowanie i koordynowanie systemu rachunkowości Starostwa, obiegu dokumentów finansowych, gospodarki kasowej, ewidencji druków ścisłego zarachowania.
- obsługa finansowo-księgowa budżetu Powiatu w tym:
- W zakresie spraw płacowych pracowników Starostwa:
- sporządzanie list płac pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych,
- sporządzanie miesięcznych wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych systemem bankowym,
- rozliczanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, w tym: sporządzanie deklaracji oraz miesięcznych raportów i odprowadzenie składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy,
- sporządzanie miesięcznych raportów o odprowadzonych składach (RMUA) dla pracowników,
- obliczanie wynagrodzeń za czas choroby, zasiłków chorobowych, macierzyńskich i opiekuńczych,
- prowadzenie kart wynagrodzeń, kart zasiłkowych pracowników,
- rozliczanie z Urzędem Skarbowym, w tym: przekazywanie miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz rocznych rozliczeń podatkowych,
- wydawanie pracownikom dokumentów potwierdzających osiągane wynagrodzenie,
- wystawianie zaświadczeń do celów emerytalno-rentowych,
- przygotowanie i rozliczanie spraw dotyczących umów refundowanych,
- realizacja wydatków osobowych Radnych, Członków Zarządu, w tym:
- sporządzanie list wypłat diet,
- wydawanie zaświadczeń o osiągniętych dochodach,
- sporządzanie rozliczeń do Urzędu Skarbowego,
- sprawdzanie poprawności naliczania kosztów podróży służbowych na drukach delegacji.
- W zakresie obsługi kancelaryjno-organizacyjnej:
- prowadzenie całości spraw związanych z obsługą kancelaryjną sekretariatu Skarbnika i Dyrektora Wydziału,
- obsługa systemu logito,
- prowadzenie dziennika wpływu korespondencji oraz jej wysyłka,
- prowadzenie ewidencji uchwał Rady, Zarządu oraz publikacji prawnych, prasy i literatury fachowej,
- współdziałanie z kierownikami referatów w opracowaniu planu pracy Wydziału, programu działania Starostwa oraz sprawozdań z realizacji,
- współdziałanie w zakresie spraw organizacyjnych, planowania pracy z Biurem Rady i Zarządu oraz z Zespołem ds. Osobowych,
- prowadzenie teczek rzeczowych oraz pomocniczych i innej dokumentacji dotyczącej Skarbnika i Dyrektora Wydziału,
- wykonywanie czynności wynikających z Uchwały Nr 525/2008 Zarządu z dnia 6 października 2008 r. w sprawie wprowadzania instrukcji dotyczącej przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziała finansowaniu terroryzmu:
- zbieranie od pracowników informacji o których mowa w Instrukcji dotyczącej przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziała finansowaniu terroryzmu,
- przygotowywanie ostatecznych projektów powiadomień GIIF do podpisu Starosty,
- prowadzenie rejestru powiadomień wraz z dokumentacją.
- Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami wydziału.
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2008-04-15 | 15:09
data ostatniej modyfikacji: 2017-03-27 | 13:43
data publikacji: 2008-04-15 | 15:09
data ostatniej modyfikacji: 2017-03-27 | 13:43