Rejestr zmian

Menu podmiotowe / Starostwo / Wydziały / Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

Aktualizacja akapitu
2012-06-18 11:56:11
Bożena Dąbrowska
Treść:

Dyrektor Wydziału: Jan OPIŁO

Zastępca Dyrektora Wydziału: Włodzimierz CHMIEL

Pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

 

Kompetencje i zadania:


Do podstawowych zadań wydziału należy:

1.W zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami:

1)współpraca i współdziałanie z organami Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Ochrony Środowiska,
2)inicjowanie oraz współpraca z zakresu rozwoju nowych technik i technologii ograniczających zanieczyszczenie środowiska,
3)współpraca z organizacjami społecznymi działającymi w dziedzinie ochrony środowiska,
4)wydawanie pozwoleń na:
a.wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
b.wytwarzanie odpadów,
5)wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
6)wydawanie pozwoleń zintegrowanych,
7)prowadzenie postępowań kompensacyjnych w zakresie emisji zanieczyszczeń
do powietrza,
8)nakładanie w drodze decyzji na prowadzącego instalację obowiązku prowadzenia pomiarów wielkości emisji,
9)wydawanie decyzji eksploatacyjnych dla inwestycji, z której emisja nie wymaga pozwolenia tylko zgłoszenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
10)zobowiązywanie podmiotów prowadzących instalację do przedkładania przeglądu ekologicznego, w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość szkodliwego wpływu działalności na środowisko,
11)wydawanie decyzji zobowiązujących podmioty negatywnie oddziałujące na środowisko do usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko i przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
12)zatwierdzanie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
13)wydawanie zezwoleń na zbieranie lub transport odpadów,
14)wydawanie zezwoleń na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów,
15)prowadzenie rejestru posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów,
16)weryfikacja informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania odpadami,
17)zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowisk odpadów, wydawanie zgody
na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,
18)prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie,
19)prowadzenie kontroli przestrzegania wymagań i stosowania przepisów o ochronie środowiska,
20)tworzenie obszaru ograniczonego użytkowania,
21)opracowanie i przygotowanie raportu z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Nowosądeckiego”,
22)przygotowanie projektów opinii dla gminnych programów ochrony środowiska
23)sporządzanie opinii do wniosków o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie dla inwestycji proekologicznych,
24) realizacja „Programu usuwania odpadów zawierających azbest”,
25)wydawanie decyzji nakładających na wytwórcę odpadów pochodzących z wypadków obowiązków dotyczących gospodarowania tymi odpadami,
26)gospodarowanie odpadami z wypadków w przypadkach określonych w ustawie o odpadach,
27)prowadzenie okresowych badań jakości gleby lub ziemi,
28)przygotowanie sprawozdań z realizacji „Programu Ochrony Powietrza” dla woj. małopolskiego – strefa gorlicko – limanowska,
29)przyjmowanie zgłoszeń instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne;
30)dokonywanie analizy pozwoleń zintegrowanych,
31)planowanie i realizacja wydatków finansowanych z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.

2.W zakresie gospodarki wodnej:

1)udzielanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód (w tym na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi), regulację wód, wykonywanie urządzeń wodnych, rolnicze wykorzystanie ścieków w zakresie nie objętym zwykłym korzystaniem z wód, wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska, i innych wg posiadanych kompetencji, oraz stwierdzenie wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia tych pozwoleń,
2)przyznawanie odszkodowania w związku z cofnięciem lub ograniczeniem pozwoleń wodnoprawnych, jeżeli było to uzasadnione interesem ludności, ochroną środowiska albo ważnymi względami gospodarczymi,
3)wydawanie decyzji o legalizacji urządzenia wodnego wykonanego bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego, jeżeli wykonane urządzenie wodne nie narusza przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisów art. 63 ustawy – Prawo wodne,
4)dokonywanie przeglądu ustaleń pozwoleń wodnoprawnych na pobór wody, wprowadzanie ścieków do wód, do ziemi lub urządzeń kanalizacyjnych co najmniej raz na 4 lata,
5)ustalanie linii brzegu dla cieków naturalnych, jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych oraz w związku z trwałym zajęciem przez wody płynące, w sposób naturalny, gruntu nie stanowiącego własności właściciela wody wg posiadanych kompetencji jako zadanie z zakresu administracji rządowej,
6)stwierdzenie na wniosek właściciela wody o przejściu w trwały zarząd Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie i Marszałka Województwa Małopolskiego, wód i gruntów pokrytych tymi wodami,
7)stwierdzenie na wniosek właściciela wody o przejściu gruntów pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, do którego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
8)ustanawianie stref ochrony bezpośredniej ujęć wody w przypadku gdy nie jest wymagane ustanowienie strefy ochrony pośredniej,
9)ustanawianie stref ochronnych urządzeń pomiarowych służb państwowych;
10)zatwierdzanie statutów spółek wodnych oraz wykonywanie zadań związanych z nadzorem i kontrolą nad działalnością spółek wodnych zgodnie z ustawą „Prawo wodne”,
11)wykonanie pozostałych zadań i czynności wynikających z ustawy „Prawo wodne”,
12)bieżąca współpraca z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie Inspektoratem w Nowym Sączu oraz Małopolskim Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie Inspektoratem Rejonowym w Nowym Sączu, wykonującymi prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa w zakresie realizowanych i planowanych zadań dotyczących zabezpieczenia przeciwpowodziowego Powiatu.


3.W zakresie rolnictwa i rybactwa:

1)wydawanie kart wędkarskich osobom prowadzącym amatorski połów ryb, prowadzenie rejestru powiatowego, cofanie kart wędkarskich osobom, które dopuściły się wykroczenia przeciw przepisom ustawy o rybactwie śródlądowym oraz współpraca w tym zakresie z Państwową Strażą Rybacką,
2)rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb oraz prowadzenie rejestru tego sprzętu,
3)prowadzenie spraw związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem Społecznej Straży Rybackiej, opracowanie regulaminu jej działania oraz wystawianie legitymacji dla SSR,
4)współpraca z Inspekcją Ochrony Roślin w zakresie określania kierunków działania inspekcji, informowanie Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin o występowaniu zagrożeń fitosanitarnych i organizmów szkodliwych w celu podjęcia działań zmierzających do ich usunięcia, rozpatrywanie informacji o jej działalności,
5)współpraca z powiatowym lekarzem weterynarii w zakresie zapewnienia należytego stanu bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego w tym przygotowanie poleceń mających na celu usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego, rozpatrywanie informacji o działalności inspekcji weterynaryjnej,
6)bieżąca współpraca z Małopolskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Okręgową Stacją Hodowli Zwierząt, Małopolskim Centrum Biotechniki w Krasnem Przedstawicielstwo w Nowym Sączu, związkami branżowymi, Małopolską Izbą Rolniczą Oddział Terenowy w Nowym Sączu w zakresie całokształtu spraw związanych z rolnictwem.

4.W zakresie leśnictwa i łowiectwa

1)prowadzenie spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
2)zlecanie i nadzorowanie opracowania uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych, a także inwentaryzacji stanu lasów rozdrobnionych do 10 ha,
3)zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
4)wydawanie decyzji zezwalającej na pozyskanie drewna w ilości niezgodnej
z uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzją określającą rozmiar zadań dla lasów rozdrobnionych o pow. do 10 ha,
5)zarządzanie wykonania zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
6)prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem środków z budżetu Państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony związanej z odnowieniem lub przebudową drzewostanów związanych z usunięciem szkody wyrządzonej przez sprawcę, którego nie można ustalić,
7)załatwianie spraw związanych z przyznawaniem dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia gruntów przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
8)wydawanie decyzji o zmianie lasu na użytek rolny w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów,
9)dokonywanie oceny udatności upraw w czwartym lub piątym roku od zalesienia gruntu rolnego, jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
10)przygotowywanie wniosków do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Nawojowej o przekazywanie środków finansowych na wypłaty ekwiwalentów  należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych oraz dokonywanie oceny upraw leśnych zalesionych w trybie przepisów ustawy z dnia 8 czerwca 2001 o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. (Dz. U. Nr 73, poz. 764 ze zmianami),
11)uznawanie lasu za ochronny po uzgodnieniu z właścicielem lasu i zaopiniowaniu przez radę gminy,
12)wydawanie zgody na odstąpienie od zakazu chwytania i przetrzymywania zwierzyny,
13)wydawanie zezwoleń na posiadanie i hodowanie chartów lub ich mieszańców,
14)wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych,
15)wydawanie decyzji o odłowie lub odstrzale redukcyjnym w obiektach produkcyjnych i użyteczności publicznej.

5.W zakresie ochrony przyrody:

1)ochrona przyrody i jej popularyzacja,
2)prowadzenie rejestru roślin i zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
3)wydawanie zezwoleń (decyzji) na usunięcie drzew lub krzewów w odniesieniu
do nieruchomości będących własnością gminy,
4)wydawanie decyzji wymierzających administracyjną karę pieniężną za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia,
5)wydawanie decyzji na usunięcie drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne.

6.W zakresie geologii:

1)Udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych (w tym zmiana przenoszenie, cofanie i wygaszanie udzielonych koncesji), jeżeli jednocześnie spełnione są odpowiednio wymagania: obszar zamierzonej działalności nie przekracza 2 ha, wydobycie nie przekroczy 20 000 m3 w roku kalendarzowym oraz działalność prowadzona będzie bez użycia materiałów wybuchowych,
2)sprawowanie nadzoru i kontroli  w   zakresie wykonywania przez przedsiębiorcę uprawnień z tytułu udzielonych koncesji,
3)wstrzymywanie działalności wykonywanej z naruszeniem warunków określonych w koncesji, bez zatwierdzonego projektu  prac geologicznych lub z naruszeniem określonych w nim warunków , bez przedłożonego projektu robót geologicznych (który nie podlega zatwierdzeniu) oraz nakazywanie podjęcia czynności mających  na celu doprowadzenie środowiska do właściwego stanu,
4)przyjmowanie zawiadomień  o lokalizacji robót związanych z wydobywaniem piasków i żwirów przeznaczonych dla zaspokojenia potrzeb własnych osób fizycznych,
5)wydawanie decyzji o naliczeniu opłat eksploatacyjnych (w przypadku stwierdzonych uchybień  przedsiębiorcy w zakresie warunków ich wnoszenia) oraz decyzji o naliczeniu podwyższonych opłat za wydobycie kopaliny bez wymaganej koncesji lub bez zatwierdzonego projektu robót geologicznych,
6)wydawanie decyzji o naliczeniu opłat dodatkowych w przypadku działalności wykonywanej z rażącym naruszeniem warunków określonych w koncesji lub zatwierdzonym projekcie robót geologicznych,
7)kontrola i nadzór nad działalnością regulowaną ustawą, w tym w zakresie projektowania prac geologicznych oraz sporządzania dokumentacji geologicznych,
8)zatwierdzanie projektów robót geologicznych, których wykonywanie nie wymaga koncesji po uprzednim uzyskaniu opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta) dotyczące:
a.poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin nie objętych własnością górniczą, na obszarze do 2 ha, w celu wydobycia metodą odkrywkową w ilości do 20 000 m3 w roku kalendarzowym i działalności prowadzonej bez użycia materiałów wybuchowych,
b.ustalania zasobów ujęć wód podziemnych, których przewidywane lub ustalone zasoby nie przekraczają 50 m3/h,
c.odwodnień budowlanych o wydajności nie przekraczającej 50 m3/h,
d.warunków hydrogeologicznych w związku z zamierzonym wykonywaniem przedsięwzięć mogących  negatywnie oddziaływać na wody podziemne, w tym powodować ich zanieczyszczenie, dotyczących przedsięwzięć zaliczonych do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagany, z wyłączeniem przedsięwzięć mogących negatywnie oddziaływać na wody lecznicze,
e.badań geologiczno-inżynierskich na potrzeby zagospodarowania przestrzennego gminy oraz dla potrzeby ustalania warunków posadawiania obiektów budowlanych,
9)Wydawanie decyzji o zatwierdzeniu dokumentacji geologicznych sporządzonych na podstawie zatwierdzonych projektów,
10)Gromadzenie, przechowywanie, chronienie i udostępnianie  informacji geologicznych pozostających w zasobach Powiatowego Archiwum Geologicznego,
11)przyjmowanie dokumentacji geologicznych sporządzonych na podstawie zatwierdzonych projektów oraz dokumentacji złóż kopalin wykonanych na podstawie uprzednio udzielonych koncesji,
12)gromadzenie przetwarzanie i udostępnianie danych geologicznych oraz gromadzenie danych o wykonanych otworach wiertniczych w celu wykorzystania ciepła Ziemi,
13)prowadzenie rejestru terenów zagrożonych ruchami masowymi i terenów na których występują ruchy masowe,
14)prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi,
15)opiniowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  w odniesieniu do terenów zagrożonych ruchami masowymi,
16)uzgadnianie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy na terenach zagrożonych ruchami masowymi.

 

7.Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami wydziału.

 

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2008-06-26 | 09:34