Sprawy - karta usług

Wydział: Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Grupa tematyczna: Rybołówstwo i wędkarstwo

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 cm [ ORL- JP2 ]

  • 1. Forma wykonania usługi

     Dokument rejestracyjny jachtu.
     Decyzja administracyjna – w przypadku odmowy wpisania jachtu do rejestru.
     

  • 2. Podstawa prawna

    1. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
    3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
    4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
    6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających do 24 m.
    7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru  jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim.

  • 3. Wymagane dokumenty

    1.Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    2. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
    3. Dokumenty poświadczające następujące informacje:
    a) Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
    b) Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
    c) Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
    d) Rodzaj napędu jednostki pływającej, a  w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
    e) Model i marka jednostki pływającej,
    f) Wymiary i parametry jednostki pływającej,
    g) Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
    h) Rok budowy i producent jednostki pływającej,
    i) Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
    j) Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    k) Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.

    4.  Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
    5.  Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
    6.  Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
    7.  Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
    8. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
    W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
    W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.
    Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione. 

  • 4. Opłaty związane z wykonaniem usługi

    1. 80 zł – opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego. Zapłaty opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację można dokonać:
    - na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 33, 33-300 Nowy Sącz, nr rachunku: 11 1050 1722 1000 0090 3190 1284,
    - w kasie Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu przy ul. Jagiellońskiej 33.

    Opłatę na wskazany rachunek bankowy należy uiścić wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o rejestrację jachtu jest kierowany do Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.
    Opłata nie podlega zwrotowi – nawet w przypadku wydania zawiadomienia o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia, na przykład z powodu braku wymaganej dokumentacji lub decyzji o odmowie wpisania jednostki do rejestru.

    2. 17 zł – za złożenie pełnomocnictwa. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać:
     - w kasie Urzędu Miasta Nowego Sącza lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowego Sącza, ul. Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, nr rachunku bankowego 33 1050 1445 1000 0023 5299 0531
    - w kasie Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu przy ul. Jagiellońskiej 33.

  • 5. Maksymalny termin wykonania usługi

    1. Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
    2. Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni.
     

  • 6. Tryb odwoławczy

    Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
    1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo morskich i śródlądowych.
    2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

  • 7. Uwagi

    Rejestracji jachtu można dokonać w dowolnym organie rejestrującym. Wnioski składa się w postaci papierowej do organu osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu w postaci elektronicznej. W postaci elektronicznej wniosek składa się na platformie REJA24 – [nazwa linku „SERWIS REJA24”  https://interesant.reja24.gov.pl/login]
    Obowiązkowi rejestracji podlega:
    a) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW
    b) jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
    c) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
    Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
    a) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
    b) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
    c) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
    Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

  • 8. Nazwa komórki organizacyjnej urzędu

    Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

  • 9. Imiona, nazwiska i stanowiska osób wykonujących usługę

    Martyna Szarota - Pomoc administracyjna, tel. 18 41-41-636, pokój 116

  • 10. Formularze do druku

    „Strona internetowa Urzędu Morskiego w Szczecinie” - https://www.ums.gov.pl/9-informacje/385-wdrozenie-innowacyjnych-e-uslug-o-wysokim-poziomie-dojrzalosci-w-zakresie-rejestracji-jachtow-i-innych-jednostek-plywajacych-o-dlugosci-do-24-m.html
     

Formularz do druku

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2016-09-22 | 11:20
data ostatniej modyfikacji: 2024-10-17 | 14:22