Dokument rejestracyjny jachtu.
Decyzja administracyjna – w przypadku odmowy wpisania jachtu do rejestru.
Sprawy - karta usług
Grupa tematyczna: Rybołówstwo i wędkarstwo
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 cm [ ORL- JP2 ]
-
1. Forma wykonania usługi
-
2. Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
6. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających do 24 m.
7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim. -
3. Wymagane dokumenty
1.Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
2. Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
3. Dokumenty poświadczające następujące informacje:
a) Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
b) Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
c) Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
d) Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
e) Model i marka jednostki pływającej,
f) Wymiary i parametry jednostki pływającej,
g) Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
h) Rok budowy i producent jednostki pływającej,
i) Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
j) Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
k) Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.4. Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
5. Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
6. Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
7. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
8. Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione. -
4. Opłaty związane z wykonaniem usługi
1. 80 zł – opłata za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego. Zapłaty opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację można dokonać:
- na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 33, 33-300 Nowy Sącz, nr rachunku: 11 1050 1722 1000 0090 3190 1284,
- w kasie Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu przy ul. Jagiellońskiej 33.Opłatę na wskazany rachunek bankowy należy uiścić wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o rejestrację jachtu jest kierowany do Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.
Opłata nie podlega zwrotowi – nawet w przypadku wydania zawiadomienia o pozostawieniu sprawy bez rozpatrzenia, na przykład z powodu braku wymaganej dokumentacji lub decyzji o odmowie wpisania jednostki do rejestru.2. 17 zł – za złożenie pełnomocnictwa. Zapłaty opłaty skarbowej można dokonać:
- w kasie Urzędu Miasta Nowego Sącza lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowego Sącza, ul. Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, nr rachunku bankowego 33 1050 1445 1000 0023 5299 0531
- w kasie Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu przy ul. Jagiellońskiej 33. -
5. Maksymalny termin wykonania usługi
1. Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
2. Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni.
-
6. Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo morskich i śródlądowych.
2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych. -
7. Uwagi
Rejestracji jachtu można dokonać w dowolnym organie rejestrującym. Wnioski składa się w postaci papierowej do organu osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika albo przekazuje się do organu w postaci elektronicznej. W postaci elektronicznej wniosek składa się na platformie REJA24 – [nazwa linku „SERWIS REJA24” https://interesant.reja24.gov.pl/login]
Obowiązkowi rejestracji podlega:
a) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW
b) jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
c) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
a) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
b) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
c) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela. -
8. Nazwa komórki organizacyjnej urzędu
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
-
9. Imiona, nazwiska i stanowiska osób wykonujących usługę
Martyna Szarota - Pomoc administracyjna, tel. 18 41-41-636, pokój 116
-
10. Formularze do druku
„Strona internetowa Urzędu Morskiego w Szczecinie” - https://www.ums.gov.pl/9-informacje/385-wdrozenie-innowacyjnych-e-uslug-o-wysokim-poziomie-dojrzalosci-w-zakresie-rejestracji-jachtow-i-innych-jednostek-plywajacych-o-dlugosci-do-24-m.html
Formularz do druku
data publikacji: 2016-09-22 | 11:20
data ostatniej modyfikacji: 2024-09-30 | 10:50