Gospodarowanie nieruchomościami

 W zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa:

 

  1. gospodarowanie zasobem Skarbu Państwa, a w szczególności: 
    1. ewidencjonowanie nieruchomości,
    2. zapewnienie wyceny nieruchomości,
    3. sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
    4. zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
    5. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
    6. współpracowanie z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
    7. zbywanie oraz nabywanie za zgoda wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
    8. wdzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, przy czym umowa zawierana na czas dłuższy niż lata wymaga zgody wojewody,
    9. podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym, w sprawach dotyczących regulacji  stanu prawnego nieruchomości w księdze wieczystej,
  2. sprzedaż i oddawanie nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste oraz naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu,
  3. oddawanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd oraz naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu,
  4. występowanie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w postępowaniu odwoławczym w sprawach dotyczących aktualizacji opłat rocznych,
  5. ustalanie sposobu i terminów zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
  6. prowadzenie czynności związanych z podziałem nieruchomości Skarbu Państwa,
  7. przekazywanie w zarząd z zasobu Skarbu Państwa gruntów przeznaczonych do zalesienia,
  8. przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

 

W zakresie gospodarowania nieruchomościami Powiatu:

 

  1. gospodarowanie zasobem Powiatu, a w szczególności:
    1. ewidencjonowanie nieruchomości,
    2. zapewnienie wyceny nieruchomości,
    3. sporządzanie planów wykorzystania zasobu,
    4. zabezpieczanie nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem,
    5. wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości udostępniane z zasobu,
    6. współpracowanie z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego,
    7. zbywanie oraz nabywanie za zgodą Rady/Zarząd Powiatu nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
    8. wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu, przy czym umowa zawierana na czas dłuższy niż 3 lata wymaga zgody Rady Powiatu,
    9. podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym, w sprawach dotyczących regulacji stanu prawnego nieruchomości w księdze wieczystej,
  2. sprzedaż i oddawanie nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste oraz naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu,
  3. oddawanie nieruchomości Powiatu w trwały zarząd oraz naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tego tytułu,
  4. występowanie przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym w postępowaniu odwoławczym w sprawach dotyczących aktualizacji opłat rocznych, sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddawanych w wieczyste użytkowanie, najem lub dzierżawę,
  5. ustalenie  sposobu i terminów zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
  6. prowadzenie czynności związanych z podziałem nieruchomości Powiatu.
  7. organizowanie i ogłaszanie przetargów na sprzedaż nieruchomości Powiatu,

 

W zakresie gospodarowania nieruchomościami:

 

  1. prowadzenie spraw z zakresu wywłaszczenia nieruchomości i ustalenia odszkodowania z tego tytułu,
  2. prowadzenie spraw z zakresu ograniczenia – w drodze decyzji – prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości i ustalenia odszkodowania z tego tytułu,
  3. prowadzenie spraw z zakresu zwrotu wywłaszczonych nieruchomości,
  4. ustalanie odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne przejęte w trybie art. 73 ustawy
    z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczna,
  5. ustalanie odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne w wyniku podziału nieruchomości w trybie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  6. regulacja stanu prawnego nieruchomości zajętych pod drogi krajowe i powiatowe w związku z decyzjami Wojewody Małopolskiego wydanymi
    w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną,
  7. ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gromadzkie oraz ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów,
  8. nieodpłatne przyznawanie własności działek rolnych i pod budynkami z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu w myśl dotychczasowych przepisów – w trybie art. 118 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

 

Pracownicy realizujący w/w zadania

redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2008-04-22 | 13:32