2021

Uchwała Nr 891/2021 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 17 marca 2021 r.

w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego
Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U.
z 2019 r. poz. 511 ze zm.) Zarząd Powiatu Nowosądeckiego uchwala, co następuje:
§ 1.  W Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego przyjętego uchwałą nr 1304/2018 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 12 czerwca 2018 r. wprowadza się następujące zmiany:
1. W Rozdziale 1 Regulaminu:
1) § 1 ust.1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. 1. Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego jest jednostką organizacyjną Powiatu Nowosądeckiego wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej finansowaną w formie jednostki budżetowej, który działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1482 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy,
2) ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 511),
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 869),
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 426 z późn. zm.),
5) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 266 z późn. zm.),
6) ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1440 z późn. zm.),
7) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 2173 z późn. zm.),
8) ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.),
9) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.),
10) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 865),
11) ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1373 z późn. zm.),
12) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r., poz. 351 z późn. zm.),
13) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 z późn. zm.),
14) ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 176 z późn. zm.),
15) ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U z 2018 r., poz. 1205),
16) ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 362 z późn. zm.),
17) Ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2094 z póź. zm.),
18) ustawy z dnia 2 marca 2020 r. ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych
z apobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych  (t.j. Dz.U.z 2020 r. poz. 1842, ze zm.),
19) ustawa o repatriacji z dnia 9 listopada 2000 r. (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1472, ze zm.),
20) innych ustaw regulujących problematykę rynku pracy i bezrobocia,
21) polityki określonej przez samorząd Powiatu,
22) niniejszego Regulaminu i uregulowań wewnętrznych,
23) innych przepisów powszechnie obowiązujących."
2. W Rozdziale 6 Regulaminu:
1) § 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 21. 1. Do zakresu działania Działu Współpracy z Pracodawcami i Szkoleń należy świadczenie podstawowych usług rynku pracy dot. współpracy z pracodawcami, poradnictwa zawodowego i organizacji szkoleń, zgodnie z warunkami, trybem i sposobami realizacji usług rynku pracy, a w szczególności:
1) pozyskiwanie ofert pracy;
2) promocja zatrudnienia oraz usług i instrumentów rynku pracy;
3) podejmowanie oraz utrzymywanie kontaktów i współpracy z pracodawcami, prowadzenie w postaci elektronicznej kart pracodawców krajowych, z którymi urząd współpracuje;
4) informowanie pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;
5) pozyskiwanie informacji o rynku pracy, perspektywach i kierunkach jego zmian i rozwoju oraz przyjmowanie informacji o wolnych miejscach zatrudnienia; współpraca w tym zakresie z partnerami rynku pracy;
6) organizacja lub współudział w organizowanych konkursach dotyczących rynku pracy, akcjach promocyjnych i innych spotkaniach, imprezach mających na celu upowszechnianie informacji o usługach i instrumentach rynku pracy oraz propagujących aktywność na rynku pracy;
7) inspirowanie i organizowanie współpracy z partnerami rynku pracy;
8) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy, w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca oraz wydawanie informacji starosty o możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi;
9) rejestrowanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi;
10) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków dotyczących wydawania zezwoleń na pracę sezonową podmiotom powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi;
11) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, polegającej na:
a) udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu;
b) udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
c) kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;
d) inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących;
12) wspieranie rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych;
13) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;
14) sporządzanie diagnozy zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności w oparciu o:
a) listę zawodów i specjalności, z uwzględnieniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy, zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności;
b) wykaz potrzeb szkoleniowych bezrobotnych i poszukujących pracy;
15) określanie potrzeb szkoleniowych bezrobotnych i innych uprawnionych osób oraz dobór kandydatów na szkolenia;
16) sporządzanie planów szkoleniowych oraz upowszechnianie ich w siedzibie urzędu i na stronach internetowych;
17) organizacja i realizacja szkoleń zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, w szczególności:
a) współpraca z instytucjami szkoleniowymi;
b) monitoring prowadzonych szkoleń oraz ocena ich efektywności;
c) finansowe rozliczenie instytucji szkoleniowych z przeprowadzonych szkoleń;
18) przyznawanie stypendiów osobom uprawnionym odbywającym: szkolenie, studia podyplomowe, przygotowanie zawodowe dorosłych;
19) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków na pożyczki szkoleniowe oraz sporządzanie umów w tym zakresie;
20) inspirowanie i organizowanie szkoleń dla osób niepełnosprawnych z PFRON, osób z przyznanymi rentami szkoleniowymi oraz korzystających z innych programów, prowadzenie prawidłowej dokumentacji w tym zakresie oraz przyznawanie stypendiów szkoleniowych;
21) organizacja i realizacja szkoleń w ramach trójstronnych umów szkoleniowych (PUP, instytucja szkoleniowa, pracodawca);
22) organizacja i realizacja szkoleń w ramach bonów szkoleniowych;
23) organizacja i realizacja kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
24) organizacja i realizacja usługi związanej z finansowaniem osobom bezrobotnym kosztów studiów podyplomowych;
25) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków oraz prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z realizacją przygotowania zawodowego dorosłych;
26) współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, siecią instytucji doradczych, szkoleniowych i informacyjnych oraz ze szkołami wyższymi z terenu działania Urzędu;
27) finansowanie kosztów przejazdu, z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego;
28) realizacja zadań określonych w ustawie o repatriacji, związanych ze zwrotem części kosztów poniesionych przez:
a) repatrianta na podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
b) pracodawcę na przeszkolenie repatrianta;
29) sporządzanie sprawozdawczości oraz przygotowywanie analiz z zakresu wykonywanych zadań;
30) wykonywanie zadań merytorycznych wynikających z zakresu zadań działu w związku z realizacją programów współfinansowanych z EFS i innych źródeł;
31) gospodarowanie środkami FP i innymi środkami publicznymi na podstawie planu finansowego w zakresie wykonywanych zadań;
32) merytoryczne opracowywanie bądź zatwierdzanie materiałów informacyjnych z zakresu realizowanych zadań;
33) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań."
2) § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 22. 1. Do podstawowego zakresu działania Działu Programów Rynku Pracy należy w szczególności:
1) opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy;
2) inicjowanie, organizowanie i finansowanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych;
3) ustalanie we współpracy z odpowiednimi komórkami Urzędu kierunków aktywizacji subsydiowanej realizowanej na lokalnym rynku pracy;
4) podejmowanie oraz utrzymywanie kontaktów i współpracy z pracodawcami, prowadzenie w postaci elektronicznej kart pracodawców krajowych, z którymi urząd współpracuje;
5) prognozowanie potrzeb aktywizacji subsydiowanej na lokalnym rynku pracy;
6) inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i finansowanie prac interwencyjnych;
7) organizowanie, koordynowanie i finansowanie robót publicznych, wykonywania prac społecznie użytecznych, zatrudnienia wspieranego;
8) inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i finansowanie staży zawodowych, w tym w ramach bonu stażowego;
9) finansowanie kosztów przejazdu i zakwaterowania do miejsca odbywania stażu, oraz do miejsca zatrudnienia;
10) dofinansowywanie wyposażenia i doposażenia miejsc pracy, podjęcia działalności gospodarczej, utworzenia lub przystąpienie do spółdzielni socjalnych w tym kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa;
11) jednorazowe refundowanie kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego;
12) przyjmowanie wniosków i rozpatrywanie spraw związanych z refundacją kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną;
13) rozpatrywanie wniosków o dodatki aktywizacyjne;
14) realizowanie zadań związanych z przyznawaniem osobom bezrobotnym bonów zatrudnieniowych oraz zawieranie umów z pracodawcami dotyczących realizacji bonów i ich monitorowanie;
15) przyznawanie uprawnionym bezrobotnym bonów na zasiedlenie, koordynowanie i monitorowanie realizacji umów zawieranych w tym zakresie z osobami bezrobotnymi;
16) prowadzenie spraw związanych z refundacją pracodawcy kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30 roku życia, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy w życiu;
17) prowadzenie spraw związanych z refundacją pracodawcy lub przedsiębiorcy kosztów poniesionych na wynagrodzenie, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia w okresie realizacji i monitorowania programu;
18) realizacja zadań związanych z przyznawaniem pracodawcy lub przedsiębiorcy środków FP w formie „grantu” na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy dla skierowanego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną, powracającego na rynek pracy;
19) koordynowanie i realizowanie zadań dotyczących świadczeń aktywizacyjnych, przyznawanych pracodawcom za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego rodzica lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osoba zależną, powracającego na rynek pracy;
20) merytoryczne rozpatrywanie wniosków i prowadzenie spraw dotyczących dofinansowania pracodawcom lub przedsiębiorcom wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia;
21) organizacja i realizacja programów specjalnych;
22) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
23) inicjowanie i koordynowanie działań we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej w zakresie aktywizacji zawodowej i integracji społecznej bezrobotnych w ramach Programu Aktywizacja i Integracja;
24) opracowywanie i przedstawianie powiatowej radzie rynku pracy do zaopiniowania Programu Aktywizacja i Integracja; koordynowanie realizacji programu PAI;
25) dofinansowanie przedsiębiorcy części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19;
26) dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwu będącemu osobą fizyczną niezatrudniającemu pracowników, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19;
27) jednorazowa pożyczka dla mikroprzedsiębiorców na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w związku z wystąpieniem COVID-19;
28) dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku spadku przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19;
29) jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotowi, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietmia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które prowadziły dzialalność przed dniem 1 kwietnia 2020 r. w związku z wystąpieniem COVID-19;
30) dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej w następstwie wystąpienia COVID-19;
31) jednorazowa dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy w związku z wystapieniem COVID-19;
32) realizacja zadań określonych w ustawie o repatriacji, związanych ze zwrotem części kosztów poniesionych przez pracodawcę na:
a) utworzenie stanowiska pracy,
b) wynagrodzenie, nagrody i składki na ubezpieczenie społeczne;
33) współpraca z wojewódzkim urzędem pracy w zakresie realizacji programów regionalnych, w szczególności przygotowywanie propozycji działań, którymi mają  być objęci uczestnicy programu regionalnego w powiecie; zawieranie z WUP porozumień w tym zakresie;
34) przygotowywanie merytoryczne i finansowe wniosków i innych niezbędnych dokumentów w ramach programów operacyjnych współfinansowanych ze środków UE, zwłaszcza EFS i innych źródeł;
35) koordynacja działań w zakresie realizacji i promocji projektów realizowanych przez Urząd, współfinansowanych ze środków UE;
36) ewaluacja i kontrola projektów;
37) kontrola realizacji zawartych umów w zakresie aktywizacji zawodowej oraz programów realizowanych w związkun z COVID - 19;
38) współpraca z partnerami zewnętrznymi w zakresie realizacji projektów, programów;
39) współpraca z instytucjami zewnętrznymi, między innymi z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Urzędem Marszałkowskim, WUP w zakresie realizowanych przez Urząd programów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i innych środków publicznych;
40) współudział przy organizowaniu akcji promocyjnych oraz imprez propagujących aktywność na rynku pracy;
41) inspirowanie i organizowanie instrumentów rynku pracy i innych działań aktywizujących z PFRON na rzecz osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w Urzędzie jako poszukujące pracy nie pozostające w zatrudnieniu;
42) dokonywanie analizy ekonomicznej sytuacji i otoczenia instytucjonalnego pracodawców i podmiotów w zakresie niezbędnym do realizacji zadań;
43) współdziałanie w zakresie realizacji lokalnych programów rozwoju i wspierania przedsiębiorczości z udziałem środków FP i innych funduszy;
44) merytoryczne opracowywanie bądź zatwierdzanie materiałów informacyjnych z zakresu realizowanych zadań;
45) gospodarowanie środkami FP i innymi środkami publicznymi na podstawie dyspozycji Dyrektora Urzędu, Zastępcy lub informacji otrzymanej z DFK w zakresie wykonywanych zadań związanych z realizacją programów, projektów, usług i instrumentów rynku pracy oraz pozostałych zadań;
46) przygotowywanie informacji zbiorczej dla potrzeb rozliczeniowych, statystycznych, kontrolnych oraz ułatwiających diagnozowanie rynku pracy;
47) sporządzanie analiz i sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych dotyczących realizowanych zadań i pomocy publicznej;
48) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań."
§ 2.  Pozostałe postanowienia Regulaminu nie ulegają zmianie.
§ 3.  Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego.
§ 4.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.

Uzasadnienie
Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego jest konieczna z uwagi na realizację zadań dotyczących aktywizacji zawodowej repatriantów, wynikających z ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1472, ze zm.) .
 


uzasadnienie
Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego jest konieczna z uwagi na realizację zadań dotyczących aktywizacji zawodowej repatriantów, wynikających z ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1472, ze zm.) .
 

Pliki do pobrania

wstecz
data publikacji: 2021-03-18
data ostatniej modyfikacji: 2021-03-18 | 11:08