2025
Uchwała Nr 418/2025 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 4 czerwca 2025 r.
w sprawie zmiany uchwały nr 166/2024 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 23 października 2024r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. 2024r., poz. 107 z późn. zm.) oraz uchwały Nr 19/V/99 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 7 stycznia 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu, Zarząd Powiatu Nowosądeckiego uchwala, co następuje:
§ 1. W Regulaminie organizacyjnym Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu (zwanego dalej „Regulaminem”) stanowiącym załącznik do uchwały nr 166/2024 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 23 października 2024 r. wprowadza się następujące zmiany:
1. § 2 Regulaminu otrzymuje brzmienie: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu zwane dalej „Centrum” jest powiatową jednostką - samodzielną organizacyjnie, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej i działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 12 marca 2014r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2024r., poz. 1283 z późn. zm.),
2. ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2024r., poz. 107 z późn. zm.),
3. ustawy z 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2024r., poz. 1135),
4. statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu.
2. § 3 Regulaminu otrzymuje brzmienie: Centrum realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jak również określone w następujących aktach normatywnych:
1. ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tekst jednolity Dz. U. z 2024r., poz. 917),
2. ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U z 2025r., poz. 468),
3. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2024r., poz. 44 z późn. zm.),
4. ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz.U. z 2025r., poz. 49),
5. oraz inne zadania przewidziane w odrębnych ustawach.
3. § 5 Regulaminu otrzymuje brzmienie: Centrum kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz Kierowników Zespołów.
4. § 6 Regulaminu otrzymuje brzmienie: W skład Centrum wchodzą następujące zespoły i stanowiska:
1. Zespół ds. Finansowo-Księgowych,
2. Zespół ds. Świadczeń oraz Organizacyjno – Administracyjnych,
3. Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej,
4. Stanowisko ds. Pomocy Instytucjonalnej,
5. Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
6. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
7. Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych,
8. Stanowisko ds. Bhp,
9. Mieszkania treningowe.
5. § 7 Regulaminu otrzymuje brzmienie: Poza komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 6, Dyrektor może tworzyć inne stanowiska pracy do określonych spraw. Schemat organizacyjny Centrum oraz obsadę etatową przedstawiają kolejno załącznik nr 2 i 3 do niniejszego regulaminu. Przy znakowaniu spraw poszczególne zespoły i stanowiska używają następujących symboli:
1. Zespół ds. finansowo – księgowych PCPR-I
2. Zespół ds. świadczeń oraz organizacyjno – administracyjnych PCPR-II
3. Zespół ds. rodzinnej pieczy zastępczej PCPR-III
4. Stanowisko ds. pomocy instytucjonalnej PCPR-IV
5. Ośrodek Interwencji Kryzysowej PCPR-V
6. Powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności PCPR-VI
7. Zespół ds. osób niepełnosprawnych PCPR-VII
8. Stanowisko ds. bhp PCPR-VIII W celu zharmonizowania działalności Centrum i zapewnienia jednolitego działania przy wykonaniu zadań, poszczególne zespoły i stanowiska pracy zobowiązane są do wzajemnej współpracy informowania się o obowiązujących przepisach i innych rozstrzygnięciach.
6. § 13 Regulaminu otrzymuje brzmienie: Do zadań Ośrodka Interwencji Kryzysowej należy:
1. podejmowanie interdyscyplinarnych działań na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu, celem przywrócenia równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej,
2. udzielanie specjalistycznego wsparcia dla osób doznających przemocy domowej, w szczególności poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy w formie:
a) poradnictwa psychologicznego, prawnego i socjalnego,
b) interwencji kryzysowej i wsparcia,
c) zapewnienia osobie doznającej przemocy domowej bezpiecznego schronienia w hostelu Ośrodka Interwencji Kryzysowej,
d) zorganizowania pomocy medycznej lub pomocy w dotarciu do placówek świadczących usługi medyczne, w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy domowej oraz wydania zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie,
e) zapewnienia osobie doznającej przemocy domowej, która nie ma tytułu prawnego do lokalu zajmowanego wspólnie z osobą stosującą przemoc domową, pomocy w uzyskaniu mieszkania,
f) udzielenia informacji o możliwych formach pomocy,
g) stałej współpracy z instytucjami w zakresie rozwiązywania problemu przemocy i realizacji procedury „Niebieskiej Karty”,
3. opracowanie i realizacji powiatowego programu przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej,
4. opracowane i realizacja powiatowego programu służącego działaniom profilaktycznym w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą domową,
5. opracowanie i realizacja:
a) programu korekcyjno-edukacyjnego dla osób stosujących przemoc domową,
b) programu psychologiczno-terapeutycznego dla osób stosujących przemoc domową,
c) wydawanie zaświadczeń o zgłoszeniu się osoby stosującej przemoc domową do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych lub programach psychologiczno-terapeutycznych oraz o ich ukończeniu.
7. W Regulaminie dodaje się § 191 w brzmieniu:Zastępca Dyrektora wykonuje wyznaczone przez Dyrektora zadania i zapewnia kompleksowe rozwiązywanie problemów z zakresu pomocy osobom niepełnosprawnym oraz nadzoruje działalność stanowisk realizujących te zadania.
8. § 20 Regulaminu otrzymuje brzmienie:
1. W czasie nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni Zastępca Dyrektora.
2. Zakres zastępstwa rozciąga się na wszystkie czynności należące do Dyrektora.
9. § 21 Regulaminu otrzymuje brzmienie:
1. W celu zapewnienia sprawnej organizacji i funkcjonowania Centrum ustala się następujący podział zadań i kompetencji pomiędzy Dyrektora, a Zastępcę Dyrektora.
2. Do zadań Dyrektora należą sprawy w zakresie:
1) organizacji i funkcjonowania Centrum,
2) nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy z pracownikami Centrum oraz ich awansowaniem, wynagradzaniem, karaniem,
3) podejmowania działań zmierzających do normalizacji stosunków pomiędzy mniejszościami narodowymi a ludnością polską,
4) udzielania niezbędnych informacji o prawach i uprawnieniach osób ubiegających się
o pomoc lub świadczenia w zakresie zadań realizowanych przez Centrum,
5) udzielania pomocy osobie potrzebującej, mimo istniejącego obowiązku osób fizycznych lub osób prawnych do zaspokojenia jej niezbędnych potrzeb życiowych,
6) udzielania informacji o prawach i uprawnieniach osób ubiegających się o pomoc,
7) prowadzenia doradztwa metodycznego dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu Powiatu, w integracji ze środowiskiem osób opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze, zakłady dla nieletnich i rodziny zastępcze,
8) udzielanie pomocy uchodźcom,
9) współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze pomocy społecznej,
10) opracowywania powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
11) organizowania i zapewnienia usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie osób ubiegających się
o przyjęcie do domu pomocy społecznej,
12) zapewniania szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr pomocy społecznej z terenu Powiatu,
13) organizowania powiatowych ośrodków wsparcia,
14) przyznawania specjalnego świadczenia pieniężnego dla usamodzielnionych wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych, zakładów dla nieletnich
i rodzin zastępczych,
15) organizacji opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy finansowej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
16) wytaczania powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
17) wykonywania zadań organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.”
3. Do zadań Zastępcy Dyrektora należą sprawy w zakresie:
1) zastępowanie Dyrektora w zakresie określonym w odrębnych upoważnieniach,
2) wydawanie decyzji i skierowań w indywidualnych sprawach administracyjnych oraz zawieranie umów cywilnoprawnych na podstawie stosownych upoważnień,
3) organizowanie, koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych,
4) koordynowanie realizacji programu finansowanych ze środków PFRON z zakresu rehabilitacji społecznej,
5) prowadzenie spraw związanych z planowaniem wykorzystaniem oraz sprawozdawczością z wydatkowania środków PFRON przysługujących powiatowi wg algorytmu,
6) prowadzenie dokumentacji dotyczącej działalności Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych,
7) nadzór nad działalnością Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora,
9) współpracy z:
a) Zarządem PFRON w sprawie finansowania i rozliczania zadań realizowanych przez Centrum oraz ewentualnej realizacji zadań zleconych i celowych,
b) organami orzekającymi niepełnosprawność (ZUS, KRUS i Powiatowym Zespołem ds. Orzekania o Niepełnosprawności) w celu dostosowania rynku pracy i metod rehabilitacji do potrzeb niepełnosprawnych,
c) organami rentowymi w zakresie rent szkoleniowych,
d) właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych, których tworzenie finansowane było ze środków PFRON,
e) Powiatowym Urzędem Pracy w celu dostosowania zakresu szkoleń i przekwalifikowań do sygnalizowanych potrzeb oraz przedłużania rent szkoleniowych w razie braku możliwości przekwalifikowania niepełnosprawnych,
f) organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej tych osób poprzez:
- informowanie ich o zmianach obowiązujących przepisów prawnych i zasad PFRON dotyczących obsługi poszczególnych zadań,
- ustalanie procedur i zakresu współpracy dla szybkiej i skutecznej obsługi zadań, doradztwa organizacyjno-prawnego i ekonomicznego w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne.
10. § 23 Regulaminu otrzymuje brzmienie:Nadzór i kontrola wykonywana jest przez Centrum w zakresie swojej właściwości w oparciu o przepisy:
1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 107 z późn.zm.),
2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 1283 z późn. zm.),
3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2024r., poz. 44 z późn. zm.),
4. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz.U. z 2007r. , poz. 1694 z późn. zm.),
5. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie określenia rodzaju zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2015r. poz. 926),
6. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 poz. 2284),
7. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 marca 2011r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2024r., poz. 1706),
8. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 października 2007r.
w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2024r., poz. 1851),
9. Niniejszego Regulaminu oraz innych przepisów prawnych.
11. Załącznik nr 2 i 3 do Regulaminu otrzymują brzmienie jak załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.
12. Od dnia 1 lipca 2025r. załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie jak załączniki nr 3 i 4 do niniejszej uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu do stosowania struktury organizacyjnej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu w zakresie realizowanych przez Centrum zadań.
§ 3. Wykonanie uchwały zleca się Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu.
§ 4. Pozostałe zapisy Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu stanowiącego załącznik do uchwały Nr 166/2024 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 23 października 2024 r. nie ulegają zmianie.
§ 5. Uchwała w części dotyczącej zmiany paragrafów:§ 2, § 3, § 5, § 191, § 20, § 21, § 22, § 23 oraz załącznik nr 2 i załącznik nr 3 wchodzą w życie z dniem podjęcia.
§ 6. Uchwała w części dotyczącej zmiany paragrafów: § 6, § 7 oraz § 13 wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2025 r. z uwzględnieniem uchwały Nr 129/XII/25 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 13.05.2025 r. w sprawie utworzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz połączenia z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu.
Uzasadnienie
W związku z podjęciem w dniu 13 maja 2025 r. przez Radę Powiatu Nowosądeckiego uchwały nr 129/XII/25 w sprawie utworzenia Ośrodka Interwencji kryzysowej oraz połączenia z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu, zachodzi konieczność dostosowania istniejącego regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu oraz zmiany jego struktury organizacyjnej i zasad działania w/w Ośrodka. Zmiana ta wejdzie w życie z dniem 1.07.2025 r. zgodnie z Uchwałą Nr 129/XII/25 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 13.05.2025 r. w sprawie utworzenia Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz połączenia z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu. Ponadto z dniem 1.07.2025 r. zostanie również zlikwidowany w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu Punkt Konsultacyjny Poradnictwa Specjalistycznego dla Rodzin, Dzieci i Osób Doświadczających Przemocy.
Mając także na uwadze poszerzenie kompetencji i zakresu działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Nowym Sączu, a co za tym idzie zwiększonej ilości spraw, istnieje konieczność nowego podziału zadań. W związku z powyższym wprowadza się stanowisko Zastępcy Dyrektora. Ponadto biorąc pod uwagę zwiększoną o 52% w stosunku do roku ubiegłego ilość spraw załatwianych w Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności, zachodzi konieczność zatrudnienia w nim dodatkowej osoby. Zmiany te wejdą w życie z dniem podjęcia przedmiotowej uchwały.
Pliki do pobrania
-
treść uchwały z załącznikami
data ostatniej modyfikacji: 2025-06-05 | 13:06