2023

Uchwała Nr 1699/2023 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 16 maja 2023 r.

w sprawie zmiany Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego przyjętego uchwałą nr 1304/2018  Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 12 czerwca 2018 r.

Na podstawie art. 36 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U.
z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) Zarząd Powiatu Nowosądeckiego uchwala, co następuje:

§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego przyjętego uchwałą nr 1304/2018 Zarządu Powiatu Nowosądeckiego z dnia 12 czerwca 2018 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. W Rozdziale 6 Regulaminu:

1) § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Do zakresu zadań podstawowych Działu Usług Rynku Pracy należy świadczenie podstawowych usług rynku pracy tj. pośrednictwa pracy dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, w tym w ramach sieci EURES, współpracy z pracodawcami, poradnictwa zawodowego dla klientów indywidualnych, zgodnie z warunkami, trybem i sposobami realizacji usług rynku pracy, a w szczególności:

1) promocja zatrudnienia oraz usług i instrumentów rynku pracy;

2) udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie;

3) pozyskiwanie, rejestracja i aktualizacja ofert pracy;

4) upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez Ministra właściwego ds. pracy;

5) udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy;

6) podejmowanie oraz utrzymywanie kontaktów i współpracy z pracodawcami, prowadzenie w postaci elektronicznej kart pracodawców krajowych, z którymi urząd współpracuje;

7) inspirowanie i organizowanie giełd pracy, targów pracy i innych kontaktów pracodawców z bezrobotnymi i poszukującymi pracy;

8) udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych, oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie;

9) współdziałanie z powiatowymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania;

10) informowanie pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;

11) pozyskiwanie informacji o rynku pracy, perspektywach i kierunkach jego zmian i rozwoju oraz przyjmowanie informacji o wolnych miejscach zatrudnienia; współpraca w tym zakresie z partnerami rynku pracy;

12) współpraca z gminami i innymi podmiotami oraz urzędami pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji o usługach PUP PN;

13) informowanie pracodawców krajowych o możliwościach zatrudniania bezrobotnych lub poszukujących pracy z państw UE/EOG;

14) współpraca z pracodawcami w zakresie zwolnień grupowych  i monitorowanych;

15) organizacja lub współudział w organizowanych konkursach dotyczących rynku pracy, akcjach promocyjnych i innych spotkaniach, imprezach mających na celu upowszechnianie informacji o usługach i instrumentach rynku pracy oraz propagujących aktywność na rynku pracy;

16) inspirowanie i organizowanie współpracy z partnerami rynku pracy;

17) informowanie osób bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach oraz o możliwościach pomocy;

18) opracowywanie i realizowanie Indywidualnych Planów Działania, oraz monitorowanie ich realizacji w sposób i terminach określonych w przepisach;

19) utrzymywanie kontaktów z osobami zarejestrowanymi w okresie realizacji IPD w celu monitorowania sytuacji i postępów realizacji działań przewidzianych w IPD, w formie spotkania z bezrobotnym, rozmowy telefonicznej albo wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową;

20) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie;

21) informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;

22) kierowanie osób bezrobotnych na badania lekarskie w celu stwierdzenia zdolności do wykonywania pracy;

23) kierowanie osób bezrobotnych na zgłoszone wolne miejsca pracy, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych oraz na subsydiowane miejsca pracy, utworzone w ramach innych programów rynku pracy;

24) przedstawianie bezrobotnym i poszukującym pracy możliwości innej pomocy wobec braku propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;

25) rekrutacja i dobór kandydatów na szkolenia organizowane przez Urząd;

26) udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, polegającej na:

a) udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu;

b) udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych;

c) kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;

d) inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;

27) wspieranie rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych;

28) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy;

29) współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, siecią instytucji doradczych, szkoleniowych i informacyjnych oraz ze szkołami wyższymi z terenu działania Urzędu;

30) kierowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy na Grupowe Informacje Zawodowe i szkolenia organizowane w Klubie Pracy;

31) rekrutacja i dobór kandydatów do projektów systemowych realizowanych przez Urząd;

32) wyrażanie opinii co do zasadności tworzenia programów ze środków publicznych pozostających w dyspozycji Urzędu;

33) opiniowanie wniosków o zatrudnienie subsydiowane pod kątem możliwości zabezpieczenia danego stanowiska i celowości finansowania danego stanowiska;

34) współpraca z działem DPR, ośrodkami pomocy społecznej oraz podmiotami prowadzącymi działalność statutową na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym w zakresie realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, w tym kierowanie osób do wykonywania prac społecznie użytecznych w ramach PAI;

35) współpraca z wojewódzkim urzędem pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy;

36) współpraca z WUP przy zlecaniu działań aktywizacyjnych agencjom zatrudnienia;

37) kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych;

38) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami,
w szczególności przez:

a) realizowanie działań sieci EURES we współpracy  z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES;

b) realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;

39) realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;

40) realizacja pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, w tym określonymi w przepisach Unii Europejskiej;

41) upowszechnianie ofert pracy w ramach sieci EURES zgodnie z obowiązującymi przepisami;

42) informowanie i poradnictwo z zakresu. warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy RP oraz na terytoriach państw członkowskich;

43) inicjowanie i realizowanie przedsięwięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;

44) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi, w zakresie udzielanych pożyczek na utworzenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej, polegająca w szczególności na:

a) opiniowaniu wniosków o udzielenie pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej skierowanej przez PUP PN pod względem możliwości skierowania osób bezrobotnych posiadających kwalifikacje niezbędne do wykonywania pracy na planowanym do utworzenia stanowisku pracy;

b) kierowaniu osób bezrobotnych na utworzone stanowiska pracy;

c) monitorowaniu, we współpracy z pośrednikami finansowymi, zatrudnienia przez wymagany okres, osób bezrobotnych skierowanych przez PUP PN u pożyczkobiorców, na utworzonych stanowiskach pracy;

45) finansowanie kosztów zorganizowanego przejazdu bezrobotnych i poszukujących pracy, w związku z udziałem tych osób w targach pracy i giełdach pracy organizowanych przez wojewódzki urząd pracy w ramach pośrednictwa pracy, w szczególności prowadzonego w ramach sieci EURES;

46) finansowanie kosztów przejazdu, z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego;

47) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć majacych na celu dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form aktywizacji, o których mowa w ustawie, do osób niezarejestrowanych jako bezrobotne lub poszukujące pracy;

48) przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

49) sporządzanie sprawozdawczości oraz przygotowywanie analiz z zakresu wykonywanych zadań;

50) wykonywanie zadań merytorycznych wynikających z zakresu zadań działu w związku z realizacją programów współfinansowanych z EFS i innych źródeł;

51) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji publicznej w zakresie wspierania aktywności społecznej w obszarze działalności pożytku publicznego i wolontariatu przez bezrobotnych;

52) gospodarowanie środkami FP i innymi środkami publicznymi na podstawie planu finansowego w zakresie wykonywanych zadań;

53) merytoryczne opracowywanie bądź zatwierdzanie materiałów informacyjnych z zakresu realizowanych zadań;

54) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w celu właściwej i sprawnej realizacji zadań oraz profesjonalnej obsługi klientów zgodnie z obowiązującym prawem lub przyjętymi zasadami."

2) § 21 w ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 21. 1. Do zakresu działania Działu Współpracy z Pracodawcami i Szkoleń należy świadczenie podstawowych usług rynku pracy dot. współpracy z pracodawcami, poradnictwa zawodowego i organizacji szkoleń, zgodnie z warunkami, trybem i sposobami realizacji usług rynku pracy, a w szczególności:

1) pozyskiwanie ofert pracy;

2) promocja zatrudnienia oraz usług i instrumentów rynku pracy;

3) podejmowanie oraz utrzymywanie kontaktów i współpracy z pracodawcami, prowadzenie w postaci elektronicznej kart pracodawców krajowych, z którymi urząd współpracuje;

4) informowanie pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy;

5) pozyskiwanie informacji o rynku pracy, perspektywach i kierunkach jego zmian i rozwoju oraz przyjmowanie informacji o wolnych miejscach zatrudnienia; współpraca w tym zakresie z partnerami rynku pracy;

6) organizacja lub współudział w organizowanych konkursach dotyczących rynku pracy, akcjach promocyjnych i innych spotkaniach, imprezach mających na celu upowszechnianie informacji o usługach i instrumentach rynku pracy oraz propagujących aktywność na rynku pracy;

7) inspirowanie i organizowanie współpracy z partnerami rynku pracy;

8) badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy, w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca:

a) wydawanie informacji starosty o możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi;

b) monitorowanie powiadomień o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy;

9) rejestrowanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi;

10) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków dotyczących wydawania zezwoleń na pracę sezonową podmiotom  powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi;

11) sporządzanie diagnozy zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności w oparciu o:

a) listę zawodów i specjalności, z uwzględnieniem kwalifikacji i umiejętności zawodowych, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy, zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności;

b) wykaz potrzeb szkoleniowych bezrobotnych i poszukujących pracy;

12) określanie potrzeb szkoleniowych bezrobotnych i innych uprawnionych osób oraz dobór kandydatów
na szkolenia;

13) sporządzanie planów szkoleniowych oraz upowszechnianie ich w siedzibie urzędu i na stronach internetowych;

14) organizacja i realizacja szkoleń zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, w szczególności:

a) współpraca z instytucjami szkoleniowymi;

b) monitoring prowadzonych szkoleń oraz ocena ich efektywności;

c) finansowe rozliczenie instytucji szkoleniowych z przeprowadzonych szkoleń;

15) przyznawanie stypendiów osobom uprawnionym odbywającym: szkolenie, studia podyplomowe, przygotowanie zawodowe dorosłych;

16) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków na pożyczki szkoleniowe oraz sporządzanie umów w tym zakresie;

17) inspirowanie i organizowanie szkoleń dla osób niepełnosprawnych z PFRON, osób z przyznanymi rentami szkoleniowymi oraz korzystających z innych programów, prowadzenie prawidłowej dokumentacji w tym zakresie oraz przyznawanie stypendiów szkoleniowych;

18) organizacja i realizacja szkoleń w ramach trójstronnych umów szkoleniowych (PUP, instytucja szkoleniowa, pracodawca);

19) organizacja i realizacja szkoleń w ramach bonów szkoleniowych;

20) organizacja i realizacja kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego;

21) organizacja i realizacja usługi związanej z finansowaniem osobom bezrobotnym kosztów studiów podyplomowych;

22) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków oraz prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z realizacją przygotowania zawodowego dorosłych;

23) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków na sfinansowanie opłaty za postępowanie nostryfikacyjne albo  postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2022 r. poz. 574, 583, 655, 682 i 807) oraz sporządzanie umów w tym zakresie;

24) współpraca z siecią instytucji doradczych, szkoleniowych i informacyjnych oraz ze szkołami wyższymi z terenu działania Urzędu;

25) finansowanie kosztów przejazdu, z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych;

28) realizacja zadań określonych w ustawie o repatriacji, związanych ze zwrotem części kosztów poniesionych przez:

a) repatrianta na podnoszenie kwalifikacji zawodowych,

b) pracodawcę na przeszkolenie repatrianta;

28a) przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukjacych pracy i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

29) sporządzanie sprawozdawczości oraz przygotowywanie analiz z zakresu wykonywanych zadań;

30) wykonywanie zadań merytorycznych wynikających z zakresu zadań działu w związku z realizacją programów współfinansowanych z EFS i innych źródeł;

31) gospodarowanie środkami FP i innymi środkami publicznymi na podstawie planu finansowego w zakresie wykonywanych zadań;

32) merytoryczne opracowywanie bądź zatwierdzanie materiałów informacyjnych z zakresu realizowanych zadań;

33) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizowanych zadań."

§ 2. Pozostałe postanowienia Regulaminu nie ulegają zmianie.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu
Nowosądeckiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2023 r.

Uzasadnienie

Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Urzędu Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego wynika z koniecznych zmian organizacyjnych wewnątrz urzędu, tj. przeniesienia niektórych zadań z Działu Współpracy z Pracodawcami i Szkoleń do Działu Usług Runku Pracy.

Pliki do pobrania

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2023-05-16
data ostatniej modyfikacji: 2023-05-16 | 13:59