2025

Uchwała Nr 144/XIII/25 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 13 czerwca 2025 r.

w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za rok 2024.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.) oraz art. 53a ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.) Rada Powiatu Nowosądeckiego, uchwala co następuje:

§ 1. Na podstawie Raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpitala im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za okres 01.01.2024 r.-31.12.2024 r. oraz prognozy na kolejne 3 lata -  stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały, ocenia się sytuację ekonomiczno-finansową Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za rok 2024 jako trudną, z uwagi na niską wartość wskaźników ekonomiczno-finansowych, ujemny wynik finansowy za rok 2024 oraz planowaną stratę finansową w kolejnych 2 latach działalności Szpitala.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Nowosądeckiego.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej każdego roku sporządza i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu w terminie 2 miesięcy od dnia upływu terminu do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. Raport jest przygotowywany na podstawie sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy i zawiera w szczególności analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej, prognozę sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wraz z opisem przyjętych założeń oraz informację o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową spzoz.

Podmiot tworzący dokonuje oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej na podstawie w/w raportu.

Zgodnie z zapisami Statutu SP ZOZ - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju, Dyrektor Szpitala przedłożył Radzie Powiatu Nowosądeckiego raport celem dokonania oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu.

Analiza oraz prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej zawarta w raporcie została przygotowana w oparciu o wskaźniki określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 kwietnia 2017 r. w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 832). Analiza obejmuje obszary, tj.: zyskowność, płynność, efektywność oraz zadłużenie.

Ocena punktowa sytuacji ekonomiczno-finansowej dokonana w oparciu o dane raportu za rok 2024 przedstawia się następująco:

1) wskaźniki zyskowności - łączna ocena punktowa 0 (max 15)

- wskaźnik zyskowności netto (%) - wartość wskaźnika -2,87 - ocena 0

- wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) - wartość wskaźnika -2,64 - ocena 0

- wskaźnik zyskowności aktywów (%) - wartość wskaźnika -6,12 - ocena 0

Przedstawione w raporcie wskaźniki zyskowności w badanym roku przyjęły wartości ujemne a tym samym zerową ocenę, co świadczy o braku rentowności i możliwości generowania zysku przez jednostkę. Przyczyną takiego stanu jest wygenerowana w roku 2024 strata netto w wysokości 2 413 467,09 zł.

2) wskaźniki płynności - łączna ocena punktowa 0 (max 25)

- wskaźnik bieżącej płynności - wartość wskaźnika 0,56 - ocena 0

- wskaźnik szybkiej płynności - wartość wskaźnika 0,40 - ocena 0

Wskaźniki płynności to najważniejsze wskaźniki oceny bieżącej sytuacji finansowej. Utrata możliwości terminowego regulowania zobowiązań prowadzi w krótkim czasie do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu jednostki oraz powstania zagrożenia dla prowadzenia działalności. Przedstawione w raporcie wskaźniki płynności wskazują, iż kondycja finansowa Szpitala jest niepokojąca. Przyczyną niskich wartości wskaźników płynności Szpitala są ponoszone straty finansowe za kolejne 3 lata obrotowe.

3) wskaźniki efektywności - łączna ocena punktowa 10 (max 10)

- wskaźnik rotacji należności (w dniach) - wartość wskaźnika 22 - ocena 3

- wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) - wartość wskaźnika 18 - ocena 7

Wskaźniki efektywności kształtują się na dobrym poziomie. Szpital uzyskał 100% możliwych do osiągnięcia punktów co świadczy o efektywnym wykorzystaniu zasobów majątkowych. Średni cykl rozliczeniowy należności krótkoterminowych trwa 22 dni i świadczy o dobrej współpracy z NFZ. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług wynosi 18, co oznacza, że jednostka jest w stanie regulować zobowiązania z tytułu dostaw i usług w ciagu 18 dni.

4) wskaźniki zadłużenia - łączna ocena punktowa 3 (max 20)

- wskaźnik zadłużenia aktywów (%) - wartość wskaźnika 60,08 - ocena 3

- wskaźnik wypłacalności - wartość wskaźnika -8,64 - ocena 0

Wskaźniki zadłużenia osiągnęły 3 punkty co stanowi 15% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Wskaźnik zadłużenia aktywów uzyskał 3 punkty na 10 możliwych. Ujemny wynik finansowy za rok 2024 wpłynął na wskaźnik wypłacalności, który kształtuje się poniżej poziomu oceny punktowej. Wartość wskaźnika poniżej 0 wskazuje na możiwość utraty zdolności do regulowania przez podmiot zobowiązań.

W wyniku analizy powyższych wskaźników przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 13 pkt, co stanowi 18,6 % maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania. Wartość punktowa znacznie spadła w porównaniu do ilości punktów osiągniętych w 2023 r. (22 pkt). Zaprezentowane obliczenia są o 9 punktów niższe od pierwotnie założonych wartości w prognozie na rok 2024 (zakładano uzyskanie 22 pkt).

Rok obrotowy 2024 zamknął się stratą w wysokości 2 413 467,09 zł, przy stracie netto 3 175 516,70 zł za rok 2023. Bezpośrednią przyczyną poniesionej straty za 2024 r. jest wzrost kosztów wynagrodzeń i ich pochodnych, wynikający z realizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w gospodarce. Wynagrodzenia i pochodne wzrosły w 2024 r. o 12,5 % w stosunku do 2023 r. Wysoka inflacja spowodowała ogromny wzrost cen zwłaszcza leków, materiałów medycznych, żywności, transportu, energii elektrycznej i gazu.

Amortyzacja w 2024 roku wyniosła 3 276 810,33 zł, jej wartość jest wyższa od wyniku finansowego. Utrzymująca się strata z lat ubiegłych powoduje problemy finansowe, zwłaszcza związane z bieżącą płatnością zobowiązań i możliwością zaciągania długu. Szpital od 3 lat wygenerował znaczne straty tj. w 2022 roku – 1 484 849,32 zł, w 2023 roku – 3 175 516,70 zł, a w roku 2024 roku - 2 413 467,09 zł. Prezentuje ujemne kapitały własne w kwocie – 2 696 856,79 zł. Zobowiązania krótkoterminowe przekraczają aktywa obrotowe o kwotę 1 877 205,37 zł. Występuje zagrożenie w spłacie bieżących zobowiązań i utraty płynności finansowej. Aby spłacić zobowiązania podmiot leczniczy musiał otrzymać wsparcie od podmiotu tworzącego w postaci umorzeń i dotacji.

W sposób istotny rosną koszty wynagrodzeń pracowników Szpitala w związku z ustawą z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Wprowadzone regulacje dotyczące wzrostu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wpływają bezpośrednio na wzrost kosztów wynagrodzeń kontraktów lekarskich i pielęgniarskich. Regulacje prawne w zakresie wynagrodzeń w ochronie zdrowia wprowadzane są bez gwarancji ich finansowania.

Szpital jest włączony do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń I stopnia tzw. „sieci szpitali”, na kolejny czteroletni okres od 2023 do 2027 r., co jest gwarancją bezpieczeństwa zdrowotnego populacji. Szpital w ramach rządowej „sieci” ma zapewnione finansowanie działalności.

Osiągnięty wynik przez Szpital w Krynicy-Zdroju w roku 2024 oraz przedstowiona prognoza wskazują na dalsze trudności w działalności Szpitala w kolejnych latach oraz pozwalają ocenić sytuację jednostki jako niekorzystną. Dodatkowo analiza wskaźników ekonomiczno - finansowych wskazuje na narastające problemy w zachowaniu stabilności finansowej Szpitala.

Z prognozy na lata 2025-2027 wynika, iż sytuacja Szpitala nadal będzie trudna, nadal planowana jest strata finansowa w 2 kolejnych latach, a tym samym niska wartość wiekszości wskaźników. Prognoza zakłada jednak systematyczną poprawę wskaźników. Obawy budzi fakt niewystarczającego dofinansowania ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia przy równoczesnym ustawowym wzroście wynagrodzeń, co w konsekwencji powoduje pogarszanie parametrów finansowych jednostki. Brak dostatecznej taryfikacji świadczeń, utrzymujący dużą dysproporcję w stosunku do ponoszonych kosztów, w wielu zakresach nie pozwala realizować świadczeń bez strat, przykładem jest przede wszystkim działalność w zakresie ginekologii i położnictwa.

Szpital przewiduje sukcesywną poprawę w latach 2025-2027 pomimo niezadowalających wartości części wskaźników w tym okresie.

Sytuacja ekonomiczno – finansowa Szpitala wymaga zdecydowanego przestrzegania w prowadzeniu gospodarki finansowej przez Dyrektora Szpitala zasady dostosowywania kosztów jego działalności do poziomu osiąganych przychodów. Działania takie pozwolą na zmniejszenie poziomu zadłużenia zakładu. Systematyczna analiza i restrukturyzacja kosztów pozwolą na ograniczenie poziomu zadłużenia.

Celem zmniejszenia ryzyka oraz zgodnie z art. 59 ust.4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej z uwagi na ujemny wynik finansowy w 2023 roku sporządzony został Program naprawczy /zatwierdzony przez podmiot tworzący/, zaktualizowany w roku 2024 Celem programu jest przeprowadzenie zmian w funkcjonowaniu Szpitala i zakresie świadczonych usług tak, aby działalność Szpitala dążyła do zminimalizowania straty oraz w kolejnych latach do zbilansowania przychodów i kosztów jednostki, stwarzając szansę na niezależność ekonomiczną i dalszy rozwój. Szpital jest w trakcie realizacji zaplanowanych działań naprawczych. Realizacja założeń programu wymaga dalszej intensyfikacji zwłaszcza wobec zagrożenia niepewności kwot kontraktów. Należy ponadto zintensyfikować działania wewnętrzne prowadzące do zmniejszania kosztów działalności.

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Pliki do pobrania

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2025-06-18
data ostatniej modyfikacji: 2025-06-18 | 09:00