Zgłoszenie zewnętrzne o naruszeniu prawa
„Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniu prawa:
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928).
Uchwała nr 97/IX/24 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 27 grudnia 2024 r. w sprawie procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych przez Radę Powiatu Nowosądeckiego.
Zgłoszenia zewnętrzne o naruszeniach prawa można składać:
Zgłoszenia mogą być dokonywane poprzez dedykowane, poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące
w Starostwie, w szczególności:
1) za pomocą dedykowanego formularza dostępnego na stronie: https://app.sygnali.pl/form/nowosadecki
2) za pomocą poczty elektronicznej na adres: 932437@my.sygnali.pl
3) w formie listownej/tradycyjnej na adres: Rada Powiatu Nowosądeckiego, ul. Jagiellońska 33, 33-300 Nowy Sącz, z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naryszenia prawa”;
4) osobiście lub telefonicznie tel. +48 616 313 431, kod PIN: 932437. Pracownik, do którego osobiście lub telefonicznie zgłoszono nieprawidłowość dokumentuje zgłoszenie w formie formularza zgłoszenia nieprawidłowości.
Warunki objęcia sygnalisty ochroną
1. Od momentu dokonania zgłoszenia sygnalista podlega ochronie w zakresie danych osobowych (poufność i anonimowość) oraz w zakresie działań odwetowych.
2. Warunkiem objęcia ochroną jest uzasadnienie/wykazanie kontekstu związanego z pracą oraz działanie w dobrej wierze, tj. posiadanie uzasadnionych podstaw, by sądzić że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
3. Sygnalista podlega ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia zewnętrznego
Rada Powiatu może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości, Rada Powiatu odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
Termin przekazania informacji zwrotnej
Informację zwrotną na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań przekazuje się sygnaliście w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy, a w uzasadnionych przypadkach, po wcześniejszym poinformowaniu sygnalisty, 6 miesięcy - od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
Zasady poufności
Procedura oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
Pracownicy wykonujący czynności w ramach procedury zobowiązani są do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskali w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń lub podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Klauzula informacyjna
Zgłoszenie zewnętrzne może dotyczyć następującego obszaru:
1) korupcji,
2) zamówień publicznych,
3) usług, produktów i rynków finansowych,
4) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
6) bezpieczeństwa transportu,
7) ochrony środowiska,
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
9) bezpieczeństwa żywności i pasz,
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt,
11) zdrowia publicznego,
12) ochrony konsumentów,
13) ochrony prywatności i danych osobowych,
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
15) interesów finansowych Skarbu Państwa RP, jednostki samorzadu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
17) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1 – 16.
Procedura zgłoszeń zewnętrznych lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskana w kontekście związanym z pracą obowiązuje osoby fizyczne, w tym mają zastosowanie do:
1) pracownika, także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał,
2) osoby ubiegającej się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy,
3) osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
4) przedsiębiorcy,
5) akcjonariusza lub wspólnika,
6) członka organu osoby prawnej,
7) osoby świadczącej pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
8) stażysty,
9) wolontariusza.
Zgodnie z ustawą zgłoszeniom nie podlegają informacje objęte:
1. przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
2. tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych;
3. tajemnicą narady sędziowskiej;
4. postępowaniem karnym - w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.
Procedury zgłoszeń naruszenia prawa nie stosuje się, jeżeli informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona na postawie przepisów odrębnych, w szczególności jako skarga lub zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, a także w innych przypadkach wyraźnie wskazanych w przepisach.
Charakter działań następczych
1. Pracownik Zespołu ds. Kontroli i Analiz:
1) przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
2) dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego i jeśli ustali, że:
a) zgłoszenie naruszenia prawa nie jest w obszarze/dziedzinie należącym do zakresu działania Rady Powiatu przekazuje zgłoszenie zewnętrzne niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach 30 dni, do organu właściwego do podjęcia działań następczych, o czym informuje sygnalistę;
b) zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz zgłoszenie dotyczy naruszeń z zakresu działania Rady Powiatu - rozpatruje zgłoszenie.
c) zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego i informuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia;
2.W przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 2 lit.b) pracownik Zespołu ds. Kontroli i Analiz podejmuje:
1) działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
2) przekazuje sygnaliście, jeśli ten podał adres do kontaktu:
a) potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zewnętrznego niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od daty jego otrzymania, chyba że sygnalista wyraźnie wystąpił z odmiennym wnioskiem w tym zakresie albo Rada Powiatu ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zagroziłoby ochronie tożsamości sygnalisty,
b) informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy, a w uzasadnionych przypadkach po wcześniejszym poinformowaniu sygnalisty, 6 miesięcy - od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego;
c) informację o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających, wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego,
d) zaświadczenie (nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania wydania zaświadczenia), w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie,
e) prośbę o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4.
3.W przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę, nie przedstawiono istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym pracownik Zespołu ds. Kontroli i Analiz może nie podjąć działań następczych. Informacja o niepodjęciu działań następczych z podaniem uzasadnienia przekazywana jest sygnaliście. W razie kolejnego zgłoszenia – pozostawiana jest bez rozpatrzenia. O tym fakcie nie informuje się sygnalisty.
4.W przypadku, gdy sygnalista sprzeciwi się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji, lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości – odstępuje się od tego żądania.
5.W uzasadnionych przypadkach w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego pracownik Zespołu ds. Kontroli i Analiz może przekazać zgłoszenie zewnętrzne jednostkom organizacyjnym lub innej jednostce, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
Postępowanie ze zgłoszeniami anonimowymi
Informacje o naruszeniach prawa zgłoszone anonimowo są rejestrowane w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych i pozostają bez rozpatrzenia.
Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi
1.Od momentu dokonania zgłoszenia sygnalista podlega ochronie w zakresie danych osobowych (poufność i anonimowość) oraz w zakresie działań odwetowych.
2.Warunkiem objęcia ochroną jest uzasadnienie/wykazanie kontekstu związanego z pracą oraz działanie w dobrej wierze, tj. posiadanie uzasadnionych podstaw, by sądzić że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
3.Sygnalista podlega ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
4.Sygnalista może wystąpić z roszczeniem o zadośćuczynienie lub odszkodowanie z tytułu działań odwetowych.
Dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa.
Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności
1.Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
2.W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
3.Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskichw Warszawie,
Aleja Solidarności 77, 00 - 090 Warszawa
NIP: 525-10-08-674, REGON: 012093073
Tel. centrala (+ 48 22) 55 17 700, fax (+ 48 22) 827 64 53
https://www.gov.pl/web/sygnalisci/dokonaj-zgloszenia-zewnetrznego
Dodatkowo proszę o dołożenie dokumentów do druku
„Karta zgłoszenia naruszenia prawa”;
Klauzula informacyjna.
Pliki do pobrania
-
treść informacji
-
treść informacji
data ostatniej modyfikacji: 2025-01-03 | 12:03