2024

Uchwała Nr 25/III/24 Rady Powiatu Nowosądeckiego z dnia 21 czerwca 2024 r.

w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za rok 2023.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107) oraz art. 53a ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 799) Rada Powiatu Nowosądeckiego, uchwala co następuje:
§ 1. Na podstawie Raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpitala im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za okres 01.01.2023 r.-31.12.2023 r. oraz prognozy na kolejne 3 lata -  stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały, ocenia się sytuację ekonomiczno-finansową Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju za rok 2023 jako trudną, z uwagi na niską wartość wskaźników ekonomiczno-finansowych, ujemny wynik finansowy za rok 2023 oraz planowaną stratę finansową w kolejnych 2 latach działalności Szpitala.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Nowosądeckiego.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie
Zgodnie z art. 53a ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej każdego roku sporządza i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu w terminie 2 miesięcy od dnia upływu terminu do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. Raport jest przygotowywany na podstawie sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy i zawiera w szczególności analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej, prognozę sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wraz z opisem przyjętych założeń oraz informację o istotnych zdarzeniach mających wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową spzoz. Podmiot tworzący dokonuje oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej na podstawie w/w raportu. Zgodnie z zapisami Statutu SP ZOZ - Szpital im. dr. J. Dietla w Krynicy-Zdroju, Dyrektor Szpitala przedłożył Radzie Powiatu Nowosądeckiego raport celem dokonania oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładu. Analiza oraz prognoza sytuacji ekonomiczno-finansowej zawarta w raporcie została przygotowana w oparciu o wskaźniki określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 kwietnia 2017 r. w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych niezbędnych do sporządzenia analizy oraz prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 832). Analiza obejmuje obszary, tj.: zyskowność, płynność, efektywność oraz zadłużenie. Ocena punktowa sytuacji ekonomiczno-finansowej dokonana w oparciu o dane raportu za rok 2023 przedstawia się następująco:
1) wskaźniki zyskowności - łączna ocena punktowa 0 (max 15)
- wskaźnik zyskowności netto (%) - wartość wskaźnika -4,13 - ocena 0
- wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej (%) - wartość wskaźnika -3,92 - ocena 0
- wskaźnik zyskowności aktywów (%) - wartość wskaźnika -7,56 - ocena 0
Przedstawione w raporcie wskaźniki zyskowności w badanym roku przyjęły wartości ujemne a tym samym zerową ocenę, co świadczy o braku rentowności i możliwości generowania zysku przez jednostkę. Przyczyną takiego stanu jest wygenerowana w roku 2023 strata netto w wysokości 3 175 516,70 zł.
2) wskaźniki płynności - łączna ocena punktowa 4 (max 25)
- wskaźnik bieżącej płynności - wartość wskaźnika 0,66 - ocena 4
- wskaźnik szybkiej płynności - wartość wskaźnika 0,47 - ocena 0
Wskaźniki płynności to najważniejsze wskaźniki oceny bieżącej sytuacji finansowej. Utrata możliwości terminowego regulowania zobowiązań prowadzi w krótkim czasie do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu jednostki oraz powstania zagrożenia dla prowadzenia działalności. Przedstawione w raporcie wskaźniki płynności wskazują, iż kondycja finansowa Szpitala jest niepokojąca.
3) wskaźniki efektywności - łączna ocena punktowa 10 (max 10)
- wskaźnik rotacji należności (w dniach) - wartość wskaźnika 20 - ocena 3
- wskaźnik rotacji zobowiązań (w dniach) - wartość wskaźnika 18 - ocena 7
Wskaźniki efektywności kształtują się na dobrym poziomie. Szpital uzyskał 100% możliwych do osiągnięcia punktów co świadczy o efektywnym wykorzystaniu zasobów majątkowych. Osiągnięte wartości wskaźników efektywności wskazują, że Szpital nie ma problemów z płatnościami, zarówno w zakresie egzekwowania należności jak i spłatą zobowiązań.
4) wskaźniki zadłużenia - łączna ocena punktowa 8 (max 20)
- wskaźnik zadłużenia aktywów (%) - wartość wskaźnika 52 - ocena 8
- wskaźnik wypłacalności - wartość wskaźnika -73,09 - ocena 0
Wskaźniki zadłużenia osiągnęły 8 punktów co stanowi 40% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Wskaźnik zadłużenia aktywów uzyskał 8 punktów na 10 możliwych. Ujemny wynik finansowy za rok 2023 wpłynął na wskaźnik wypłacalności, który kształtuje się poniżej poziomu oceny punktowej. Wartość wskaźnika poniżej 0 wskazuje na możiwość utraty zdolności do regulowania przez podmiot zobowiązań. W wyniku analizy powyższych wskaźników przy zastosowaniu metody punktowej uzyskano 22 pkt, co stanowi 31,4 % maksymalnej liczby punktów możliwej do uzyskania. Wartość punktowa znacznie spadła w porównaniu do ilości punktów osiągniętych w 2022 r. (30 pkt). Zaprezentowane obliczenia są o 8 punktów niższe od pierwotnie założonych wartości w prognozie na rok 2023 (zakładano uzyskanie 30 pkt). Rok obrotowy 2023 zamknął się stratą w wysokości 3 175 516,70 zł, przy stracie netto 1 484 849,32 zł za rok 2022. Bezpośrednią przyczyną poniesionej straty za 2023 r. jest wzrost kosztów wynagrodzeń i ich pochodnych, wynikający z nowelizacji ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w gospodarce. Wynagrodzenia i pochodne wzrosły w 2023 r. o 17,2 % w stosunku do 2022 r. Średnioroczna inflacja spowodowała ogromny wzrost cen zwłaszcza leków, materiałów medycznych, żywności, transportu, energii elektrycznej i gazu. Amortyzacja w 2023 roku wyniosła 3 438 114,04 zł, jej wartość jest wyższa od wyniku finansowego, w związku z czym nie zachodzi konieczność podjęcia działań przez podmiot tworzący, tj. finansowania straty finansowej, zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej. Utrzymująca się strata z lat ubiegłych powoduje problemy finansowe, zwłaszcza związane z bieżącą płatnością zobowiązań i możliwością zaciągania długu. Szpital od 2 lat wygenerował znaczne straty tj. w 2022 roku – 1 484 849,32 zł, a w 2023 roku – 3 175 516,70 zł. Prezentuje ujemne kapitały w kwocie – 283 389,70 zł. Zobowiązania krótkoterminowe przekraczają aktywa obrotowe o kwotę 2 162 534,87 zł. Występuje zagrożenie w spłacie bieżących zobowiązań i utraty płynności finansowej. Aby spłacić zobowiązania musi otrzymać wsparcie od podmiotu tworzącego w postaci umorzeń i dotacji.
W sposób istotny rosną koszty wynagrodzeń pracowników Szpitala w związku z ustawą z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Wprowadzone regulacje dotyczące wzrostu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wpływają bezpośrednio na wzrost kosztów wynagrodzeń kontraktów lekarskich i pielęgniarskich. Regulacje prawne w zakresie wynagrodzeń w ochronie zdrowia wprowadzane są bez gwarancji ich finansowania.
Zaproponowany przez NFZ wzrost kontraktu od 1.07.2023 r. w żadnym razie nie zabezpiecza faktycznego wzrostu minimalnych wynagrodzeń w SPZOZ zagwarantowanych ustawowo oraz wzrostu pozostałych kosztów spowodowanych inflacją. Szpital jest włączony do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń I stopnia tzw. „sieci szpitali”, na kolejny czteroletni okres od 2023 do 2027 r., które są gwarancją bezpieczeństwa zdrowotnego populacji. Szpital w ramach rządowej „sieci” ma zapewnione finansowanie działalności.
Pod koniec lutego 2022 roku rozpoczął się konflikt zbrojny w Ukrainie, na dzień dzisiejszy trudno ocenić wpływ tego konfliktu na działalność Szpitala. Osiągnięty wynik przez Szpital w Krynicy-Zdroju w roku 2023 oraz prognoza na kolejne 3 lata wskazują na dalsze trudności w działalności Szpitala we wskazanym okresie czasu oraz pozwalają ocenić sytuację jednostki jako niekorzystną. Dodatkowo analiza wskaźników ekonomiczno - finansowych wskazuje na narastające problemy w zachowaniu stabilności finansowej Szpitala.
Z prognozy na lata 2024-2026 wynika, iż sytuacja Szpitala nadal będzie trudna, nadal planowana jest strata finansowa w 2 kolejnych latach, a tym samym niska wartość wiekszości wskaźników. Prognoza zakłada jednak systematyczną poprawę wskaźników. Obawy budzi fakt niewystarczającego dofinansowania ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia przy równoczesnym ustawowym wzroście wynagrodzeń, co w konsekwencji powoduje pogarszanie parametrów finansowych jednostki. Prognoza na kolejne lata została przeprowadzona w obliczu niepewnej sytuacji makroekonomicznej, która miała wpływ na wzrost kosztów już w 2022 r. Średnioroczna inflacja w 2023 r. wyniosła 11,4 % wobec 14,4 % rok wcześniej, co wpływa na wzrost cen żywności, usług obcych, energii, wyrobów medycznych, utylizacji odpadów medycznych, transportu, itp. Stan ten będzie miał istotny wpływ na sutuację Szpitala w bieżącym roku i latach kolejnych. Szpital przewiduje sukcesywną poprawę w latach 2024-2026 pomimo niezadowalających wartości części wskaźników w tym okresie.
Sytuacja ekonomiczno – finansowa Szpitala wymaga zdecydowanego przestrzegania w prowadzeniu gospodarki finansowej przez Dyrektora Szpitala zasady dostosowywania kosztów jego działalności do poziomu osiąganych przychodów. Działania takie pozwolą na zmniejszenie poziomu zadłużenia zakładu. Systematyczna analiza i restrukturyzacja kosztów pozwolą na ograniczenie poziomu zadłużenia. Celem zmniejszenia ryzyka oraz zgodnie z art. 59 ust.4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej z uwagi na ujemny wynik finansowy w 2023 roku sporządzony został Program naprawczy /zatwierdzony przez podmiot tworzący/. Celem programu jest przeprowadzenie zmian w funkcjonowaniu, Szpitala i zakresie świadczonych usług tak, aby działalność Szpitala dążyła do zminimalizowania straty oraz w kolejnych latach do zbilansowania przychodów i kosztów jednostki, stwarzając szansę na niezależność ekonomiczną i dalszy rozwój. Szpital jest w trakcie realizacji zaplanowanych działań naprawczych. Realizacja założeń programu wymaga dalszej intensyfikacji zwłaszcza wobec zagrożenia niepewności kwot kontraktów. Należy ponadto zintensyfikować działania wewnętrzne prowadzące do zmniejszania kosztów działalności.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Pliki do pobrania

wstecz
data publikacji: 2024-06-26
data ostatniej modyfikacji: 2024-06-26 | 11:30