VII kadencja

Zarządzenie Nr 58/2025 Starosty Nowosądeckiego z dnia 9 czerwca 2025 r.

w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r., zmienionego Zarządzeniem Nr 13/2019 Starosty Nowosądeckiego z dnia 12 lutego 2019r., Zarządzeniem Nr 23/2020 Starosty Nowosądeckiego z dnia 29 września 2020r., Zarządzeniem Nr 8/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 18 maja 2021r., Zarządzeniem Nr 18/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 14 września 2021r., Zarządzeniem Nr 77/2022 Starosty Nowosądeckiego z dnia 23 września 2022r., Zarządzeniem Nr 43/2023 Starosty Nowosądeckiego z dnia 2 czerwca 2023r. wprowadzającego politykę rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu

Na podstawie art. 10 i art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 120 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 342 z późn. zm.) oraz art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 1530 z późn. zm.), zarządzam co następuje:

§ 1. W załączniku nr 1 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:

1. Paragraf 23 otrzymuje następujące brzmienie: „1. Jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, umarzane są:

a) książki,

b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych (z zastrzeżeniem zapisów ust. 5),

c) odzież i umundurowanie,

d) meble i dywany,

e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania. Pozostałe środki trwałe (wyposażenie) są to przedmioty i urządzenia o wartości początkowej lub koszcie wytworzenia nie przekraczającym wartości 10.000 zł łącznie z podatkiem od towarów i usług VAT (nie podlegającym odliczeniu) oraz okresie użytkowania przekraczającym rok (z zastrzeżeniem odrębnych uregulowań wynikających z zasad realizacji projektów w szczególności współfinansowanych np. ze środków unijnych). W Starostwie nie występuje inwentarz żywy i zbiory biblioteczne.

2. Nie podlegają zaliczeniu do pozostałych środków trwałych (z zastrzeżeniem odrębnych uregulowań wynikających z zasad realizacji projektów współfinansowanych np. ze środków unijnych) oraz nie podlegają ewidencji ilościowej (z zastrzeżeniem ewidencji ilościowej prowadzonej przede wszystkim w ramach zadań realizowanych przez Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa) w szczególności:

a) drobne wyposażenie biurowe oraz drobne urządzenia elektryczne i elektroniczne o wartości jednostkowej do ok. 250 zł,

b) flagi, godła, flakony, wazony, gaśnice itp.,

c) karnisze, rolety, żaluzje, firany, zasłony, kotary, story itp.,

d) przyrządy oraz narzędzia ogrodnicze i gospodarcze takie jak: łopaty, kubły, wiadra, pojemniki, kwietniki itp.,

e) nakrycia na stoły, zastawa stołowa i kuchenna itp.

3. Zakupy pozostałych środków trwałych finansowane są z wydatków bieżących Starostwa.

4. Pozostałe środki trwałe zakupione z innych środków niż wymienione w ust. 3 podlegają przekazaniu i ujęciu w odpowiedniej ewidencji Starostwu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

5. Wydatek poniesiony na zakup środków dydaktycznych, zbiorów bibliotecznych co do zasady związany jest z realizacją projektów współfinansowanych np. ze środków unijnych (na zasadach przyjętych w realizowanym projekcie) i ostatecznie służy procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Nowosądeckiego po ich przekazaniu do tych jednostek, co potwierdza się odpowiednim dokumentem księgowym. Pomoce dydaktyczne, zakupione zgodnie z zasadami realizowanych projektów współfinansowanych w szczególności ze środków unijnych, z przeznaczeniem na cele edukacyjne jednostek organizacyjnych Powiatu Nowosądeckiego, których zakup klasyfikowany jest w paragrafie klasyfikacji budżetowej o symbolu 605 lub 606, przyjmuje się, że finalnie stanowić będą środek/środki trwałe.

6. Składniki majątkowe takie jak środki trwałe i pozostałe środki trwałe znajdujące się w Starostwie zlokalizowane są na terenie strzeżonym monitorowanym całodobowo przez kamery oraz wyposażonym wewnątrz budynków Starostwa w odpowiedni system alarmowy."

2. Paragraf 27 otrzymuje następujące brzmienie: „1.Zbędne, zużyte lub zniszczone składniki majątkowe podlegają, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej:

1) złomowaniu i ewentualnej sprzedaży uzyskanego złomu (jeżeli jest to możliwe i ekonomicznie zasadne),

2) sprzedaży,

3) fizycznej likwidacji zużytych lub zniszczonych składników poprzez przekazanie ich do wyspecjalizowanego punktu odbioru odpadów,

4) nieodpłatnemu przekazaniu powiatowej jednostce budżetowej lub organizacji społecznej nie prowadzącej działalności gospodarczej z zastrzeżeniem ust 2.

2. Sprawy wymienione w ust.1 mogą być rozpatrywane przez odpowiednią komisję powołaną odrębnym aktem prawnym Starosty.

3. W szczególnie uzasadnionym przypadku Zarząd lub Starosta (wg właściwości) może postanowić o nieodpłatnym przekazaniu składnika majątkowego jednostce innej niż wymieniona w ust. l pkt. 4.

4. Wydział Administracyjny dokonuje właściwej kwalifikacji nakładów poniesionych na zwiększenie wartości istniejącego środka trwałego (a w zakresie realizowanych projektów unijnych klasyfikacji tej dokonuje wydział merytorycznie odpowiedzialny za realizację danego przedsięwzięcia). Kwalifikacji dokonuje się np. na dokumencie potwierdzającym dokonanie operacji gospodarczej.

5. Jeżeli odrębne unormowania nie stanowią inaczej, po zakończeniu prac związanych z budową składnika aktywów trwałych (jak również zwiększeniem jego wartości w sytuacji, kiedy przepis prawa dopuszcza możliwość zwiększenia wartości takiego składnika majątku) tj. w szczególności środka trwałego, powinien być sporządzony, przez właściwe stanowisko merytoryczne odpowiedni protokół odbioru i/lub tożsama informacja, umożliwiająca przyjęcie środka trwałego do użytkowania (uzasadnionego zwiększenia wartości środka trwałego) i wprowadzenia go do księgi inwentarzowej właściwym dokumentem (np. dowód OT ), a następnie do właściwego rejestru księgowego ksiąg rachunkowych Starostwa.”

3. Paragraf 30 ust. 9 otrzymuje brzmienie:9. Co do zasady informacja o przekazaniu nakładów inwestycyjnych (tj. wydatki na inwestycje, bez zakupów inwestycyjnych) poniesionych przez Starostwo na rzecz innych jednostek odbywa się z wykorzystaniem dokumentu PT lub stosownego pisma podpisanego przez Starostę i Wicestarostę lub osoby ich zastępujące. Sytuacja ta występuje w szczególności wtedy, kiedy istniejący środek trwały, którego wartość jest zwiększana powyższymi nakładami, jest ewidencjonowany w księgach, w ramach istniejącego trwałego zarządu, przez jednostkę organizacyjną Powiatu."

4. W paragrafie 34 wprowadza się ust.4 o treści: „4. Księgowe rozliczenie kosztów obsługi zadań (przyjmuje się, że są to odpowiednie wynagrodzenia z tzw. pochodnymi od tych wynagrodzeń) realizowane w ramach przyznanych i otrzymanych kasowo środków związanych z realizacją zadań rządowych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami co do zasady odbywa się na bieżąco, ale nie później niż na koniec każdego następującego po sobie kwartału kalendarzowego z uwzględnieniem uwarunkowań realizacji każdego z tych zadań (np. dotyczy to pracochłonności, wymiaru etatowego zaangażowanych w realizowane zadania pracowników Starostwa we właściwych okresach czasu, zewnętrznych wytycznych otrzymanych z Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie w zakresie zasad realizacji danego zleconego zadania, faktycznej kwoty otrzymanych transz dotacji w danym okresie, itp.)."

§ 2. W załączniku nr 3 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:

1. Opis konta 409 - „Pozostałe koszty rodzajowe" otrzymuje brzmienie: "Konto 409 służy do ewidencji koszów działalności podstawowej, które nie kwalifikuje się do ujęcia na kontach 400-405. Na koncie tym ujmuje się w szczególności zwroty wydatków za używanie samochodów prywatnych pracowników do zadań służbowych, koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych, koszty ubezpieczeń majątkowych i osobowych, odprawy z tytułu wypadków przy pracy oraz innych kosztów niezaliczanych do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych ujmowanych w szczególności w następujących paragrafach klasyfikacji budżetowej:

302 – Wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń (osób, które nie są pracownikami Starostwa)

441 – Podróże służbowe krajowe

442 – Podróże służbowe zagraniczne

443 – Różne opłaty i składki (inne niż o charakterze publiczno-prawnym; np. ubezpieczenia majątkowe i osobowe, składki na rzecz stowarzyszeń, opłaty abonamentowe dotyczące m.in. RTV)

409 - Honoraria (w szczególności są to opłaty i tantiemy płacone organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, opłaty i tantiemy płacone stowarzyszeniom twórców).

Na stronie Wn tego konta ujmuje się poniesione koszty z w/w tytułów, a na stronie Ma ich zmniejszenie oraz na dzień bilansowy przeniesienie na konto 860."

2. Opis konta 720 - „Przychody z tytułu dochodów budżetowych" otrzymuje brzmienie: „Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio podstawową (statutową) działalnością jednostki, a w szczególności dochodów, do których zalicza się przede wszystkim: podatki, składki, opłaty, inne dochody budżetu należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych. Na stronie Ma konta 720 ewidencjonuje się w szczególności: przychody z tytułu dochodów budżetowych, w tym kwoty wynikające z  przychodów z tytułu dochodów budżetowych realizowanych bezpośrednio na rachunek budżetu z tytułu subwencji, dotacji, podatków pobieranych przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (ewidencja na koncie 720 prowadzona jest w rejestrze księgowym Dochody Starostwa m.in. w celu sporządzenia wspólnego, jednego sprawozdania RB-27S dla jednostki budżetowej-Starostwa i tzw. Organu), zwroty niewykorzystanych w latach ubiegłych dotacji, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych Powiatu, przychody z bezumownego korzystania nieruchomości, opłata za udostępnienie terenu na cele budowlane, itd. Ewidencja szczegółowa prowadzona do tego konta powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych wg pozycji planu finansowego. W końcu roku obrotowego przenosi się przychody z tytułu dochodów budżetowych na stronę Ma konta 860 (saldo Wn konta 720). Na koniec roku konto to nie wykazuje salda."

3. Opis konta 760 - „Pozostałe przychody operacyjne" otrzymuje brzmienie: „Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową (statutową) działalnością Starostwa Powiatowego, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na kontach: 700, 720, 750. W szczególności na stronie Ma konta 760 ujmuje się w szczególności:

1) przychody ze sprzedaży materiałów w wartości cen zakupu lub nabycia materiałów,

2) przychody ze sprzedaży pozostałości po zlikwidowanych środkach trwałych,

3) odpisane przedawnione i umorzone zobowiązania (z wyjątkiem zobowiązań o charakterze publicznoprawnym, nieobciążających kosztów działalności operacyjnej),

4) otrzymane odszkodowania, kary (w tym prawomocne, nałożone przez jednostkę kary za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie, a także za nieterminowe zgłoszenie zbycia pojazdu), koszty zastępstwa procesowego, koszty upomnienia i inne przysądzone koszty postępowania spornego (z zastrzeżeniem zapisów w szczególności § 9 niniejszych zasad prowadzenia rachunkowości),

5) przychody ze sprzedaży środków trwałych (w tym przychody ze sprzedaży nieruchomości), środków trwałych w budowie (inwestycji), wartości niematerialnych i prawnych,

6) przychody o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie (np. przychody związane ze zdarzeniami losowymi, nieodpłatna pomoc udzielana przez Fundację Polska Bezgotówkowa),

7) przychody związane z przepadkiem kaucji i wadiów,

8) należne jednostce wynagrodzenie płatnika podatku dochodowego i składek ZUS (potrącane w składanych deklaracjach),

9) różnice podatku VAT ze zbiorczej deklaracji Powiatu wynikające z zaokrągleń (w górę),

10) przyznane odszkodowania za straty spowodowane zdarzeniami losowymi objętymi ubezpieczeniami,

11) rozwiązanie uprzednio utworzonych rezerw na zobowiązania wobec ustania przyczyn ich dokonania (z wyjątkiem rezerw związanych z operacjami finansowymi),

12) odpisanie równowartości całości lub części uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego wartość należności wobec ustania przyczyn ich dokonania (z wyjątkiem należności z tytułu przychodów finansowych i zapisów odnoszących się do rejestru księgowego Dochody Skarbu Państwa),

13) nieodpłatnie otrzymane, w tym w drodze darowizny, aktywa umarzane jednorazowo. W końcu roku obrotowego przenosi się pozostałe przychody operacyjne na stronę Ma konta 860, w korespondencji ze stroną Wn konta 760. Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda."

4. Opis konta 840 - „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” otrzymuje brzmienie: "Konto 840 służy do ewidencji rezerw na przyszłe zobowiązania oraz do ewidencji rozliczeń międzyokresowych przychodów w szczególności odnoszących się do zdarzeń gospodarczych ewidencjonowanych w rejestrze księgowym Dochody Skarbu Państwa. Rezerwy na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa na przyszłe zobowiązania (art. 35d ust. 1 ustawy z 29 września 1994r. o rachunkowości) mogą wystąpić na przykład na pokrycie skutków toczącego się postępowania sądowego (także w sytuacji otrzymania nieprawomocnego tytułu prawnego zobowiązującego naszą jednostkę do zapłaty). Utworzenie rezerwy na zobowiązania ewidencjonowane na koncie 840 obciąża pozostałe koszty operacyjne lub koszty finansowe w zależności od okoliczności uzasadniających powstanie rezerw. Rezerwy na zobowiązania działalności operacyjnej zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych (Wn 761), a dotyczące operacji finansowych do kosztów finansowych (Wn 751). Utworzone rezerwy zmniejsza się o kwotę ujętych w ewidencji zobowiązań (konta zespołu 2), na które wcześniej utworzono rezerwę oraz w sytuacji z tytułu wygaśnięcia przyczyny utworzenia rezerwy. Na stronie Ma konta 840 ujmuje się również powstanie i zwiększenia rozliczeń międzyokresowych przychodów, a na stronie Wn – ich rozliczenie. Rozliczeniem międzyokresowym przychodów jest m.in. kwota wpłat dokonanych przez nabywców nieruchomości Powiatu ewidencjonowanych w księgach Starostwa (dotyczy to także wadium pieniężnego zaliczonego na poczet nabycia tych nieruchomości) związanych z odpłatną sprzedażą do chwili podpisania stosownego aktu notarialnego potwierdzającego odpłatną sprzedaż tych nieruchomości. Natomiast wpływ środków z tytułu sprzedaży nieruchomości Skarbu Państwa, zgodnie ze stanowiskiem Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, jest dochodem budżetowym związanym z realizacją zadań rządowych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w chwili dokonania wpłaty za w/w transakcję na wskazany rachunek bankowy Starostwa obsługujący rejestr księgowy Dochody Skarbu Państwa (czyli w tym przypadku nie wystąpią zapisy na koncie 840). Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów."

5. W opisie konta 221 - „Należności z tytułu dochodów budżetowych” wprowadza się dodatkowe, ostatnie, zdanie o treści: ”Co do zasady należności zapłacone przed terminem nie stanowią nadpłat, bowiem nadpłaty stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do zwrotu. W przypadku zdarzeń gospodarczych ewidencjonowanych w rejestrze księgowym Dochody Skarbu Państwa nadpłaty należności dokonane w roku poprzednim mogą być zaliczane (przeksięgowane) na początku następnego roku kalendarzowego na rozliczenie należności przypadających do uregulowania w tym roku (np. rozliczenie należności jednostki związanych z opłatami za użytkowanie wieczyste danego roku). "

§ 4. W załączniku nr 3 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:

1. W pkt.2 o nazwie Konta pozabilansowe zawartym w WYKAZIE KONT SYNTETYCZNYCH DLA WYDATKÓW BUDŻETOWYCH STAROSTWA wprowadza się dodatkowy zapis o treści „093 – Obce środki trwałe i pozostałe środki trwałe użytkowane w Starostwie",

2. W pkt.2 o nazwie Konta pozabilansowe zawartym w WYKAZIE KONT ANALITYCZNYCH DLA WYDATKÓW BUDŻETOWYCH STAROSTWA wprowadza się dodatkowy zapis o treści „do konta 093 - Obce środki trwałe i pozostałe środki trwałe użytkowane w Starostwie - Ewidencja według poszczególnych kontrahentów",

3. W Opisie kont pkt.II Konta pozabilansowe wprowadza się dodatkowy zapis o treści: „Konto 093 – Obce środki trwałe i pozostałe środki trwałe użytkowane przez Starostwo - służy do pozabilansowej ewidencji środków trwałych i pozostałych środków trwałych, innych niż nieruchomości zasobu Skarbu Państwa, które są użytkowane przez Starostwo na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia i innych umów, jeżeli są one zaliczane do aktywów wynajmującego, wydzierżawiającego, użyczającego itp. i są przez nich amortyzowane. Do konta 093 prowadzona jest ewidencja analityczna według poszczególnych jednostek od których Starostwo użytkuje obce środki trwałe i pozostałe środki trwałe (ewidencja analityczna wg jednostek może być prowadzona z wykorzystaniem modułu Środki Trwałe w programie Korelacja). Na stronie Wn konta 093 ujmuje się wartość obcych środków trwałych i pozostałych środków trwałych użytkowanych przez Starostwo, innych niż nieruchomości zasobu Skarbu Państwa (w tym zwiększenia, a także zmniejszenia dokonywane zapisem czerwonym). Na koniec okresu konto 093 może wykazywać wyłącznie saldo Wn."

§ 5. W Zarządzeniu Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zm. nazwa: „Referat Obsługi Teleinformatycznej" zmienia się na: "Zespół ds. Obsługi Teleinformatycznej”, natomiast nazwa „Wydział Rozwoju” zmienia się na: „Wydział Administracyjny Referat ds. Strategii i Rozwoju".

§ 6. Zobowiązuję wszystkich pracowników Starostwa do przestrzegania postanowień i procedur zawartych w niniejszym zarządzeniu.

§ 7. Za należyte wykonanie obowiązków w zakresie stosowania przepisów, o których mowa w zarządzeniu, czynię odpowiedzialnym Skarbnika Powiatu Nowosądeckiego i Głównego Księgowego Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.

§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z mocą od dnia 01 stycznia 2025r.

Pliki do pobrania

wstecz
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2025-06-13
data ostatniej modyfikacji: 2025-06-13 | 15:21