od 2022 roku

Zarządzenie Nr 43/2023 Starosty Nowosądeckiego z dnia 2 czerwca 2023 r.

w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r., zmienionego Zarządzeniem Nr 13/2019 Starosty Nowosądeckiego z dnia 12 lutego 2019r., Zarządzeniem Nr 23/2020 Starosty Nowosądeckiego z dnia 29 września 2020r., Zarządzeniem Nr 8/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 18 maja 2021r., Zarządzeniem Nr 18/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 14 września 2021r. i Zarządzeniem Nr 77/2022 Starosty Nowosądeckiego z dnia 23 września 2022r.  wprowadzającego politykę rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu

Na podstawie art. 10 i art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 poz. 120), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 342) oraz art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022r. poz. 1634 ze zm.), zarządzam co następuje:

§ 1. W załączniku nr 1 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zmianami wprowadza się następujące zmiany:

1. Paragraf 9 ust. 14 otrzymuje następujące brzmienie: „14.Procedury windykacji należności Skarbu Państwa i Powiatu Nowosądeckiego w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu uregulowano odrębnym zarządzeniem Starosty. Równocześnie koszty zastępstwa sądowego i komorniczego wynikające z podjętych działań windykacyjnych stanowią przychody Starostwa w dniu ich wpłaty na właściwy rachunek bankowy Starostwa. Koszty te są wypłacane uprawnionym osobom/podmiotom w oparciu o odpowiednie unormowania prawne.”.

2. Paragraf 34 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie: „1.W jednostce budżetowej Starostwo sporządza się co do zasady:

1) odpowiednie deklaracje podatkowe (w szczególności dotyczy to rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku VAT) i deklaracje rozliczeniowe obejmujące rozliczenie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i na Fundusz Pracy,

2) sprawozdania budżetowe według szczegółowości i w terminach określonych w stosownym rozporządzeniu, tj. w szczególności:

a) za okresy miesięczne: Rb-27S, Rb-28S,

b) za okresy kwartalne: Rb-27S, Rb-28S, Rb-50, Rb-27ZZ,

c) za okresy półroczne: Rb-27S, Rb-28S, Rb-50, Rb-27ZZ,

d) za okresy roczne: Rb-27S, Rb-28S, Rb-50, Rb-27ZZ.

3) sprawozdania w zakresie operacji finansowych sporządzane na podstawie odpowiedniego rozporządzenia:

a) za okresy kwartalne: Rb-Z, Rb-N, Rb-ZN,

b) za okresy roczne: Rb-Z, Rb-N, Rb-ZN.

4) sprawozdania finansowe według szczegółowości  i terminach określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej:

a) zestawienie zmian w funduszu jednostki według załącznika nr  11 do w/w rozporządzenia,

b) bilans jednostki budżetowej według załącznika nr 5 do w/w rozporządzenia,

c) rachunek zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) według załącznika nr 10 do w/w rozporządzenia,

d) informacja dodatkowa według załącznika nr 12 do w/w rozporządzenia.

5) Dochody wykonane związane z realizacją w Starostwie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami (tzw. prowizja, czyli dochody w części należnej Powiatowi ) co do zasady przesyłane są z konta bankowego obsługującego rejestr księgowy Dochody Skarbu Państwa Starostwa na podstawowy rachunek Powiatu.

6) Jednostki organizacyjne Powiatu realizujące zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone mają obowiązek wszystkie otrzymane dochody przekazywać do JST, zarówno dochody należne budżetowi państwa, jak i dochody należne JST. Wszystkie dochody, realizowane przez Starostwo oraz inne jednostki organizacyjne Powiatu, należne jednostce samorządu terytorialnego i potrącane z dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykazuje się w jednostkowym sprawozdaniu Rb-27S sporządzanym przez Starostwo (tj. w sprawozdaniu sporządzanym łącznie dla Starostwa i Organu).

7) Paragraf dochodowy o symbolu 236 występujący w zbiorczym, za okresy kwartalne sprawozdaniu RB-27S jednostki samorządu terytorialnego sumarycznie obejmuje dochody wskazane w kolumnie 7 sprawozdania RB-27ZZ sporządzanego przez  JST. W celu dokonania prawidłowego podziału środków każdorazowo dołączanie są do przesyłanych jednostkowych sprawozdań (RB-27S i RB-27ZZ) dodatkowe, odpowiednie uzupełniające informacje. Dodatkowa comiesięczna informacja uzupełniająca jednostki budżetowej - Starostwa umożliwia weryfikację stosownych zapisów  księgowych dokonanych w rejestrze księgowym obsługującym Organ w zakresie dochodów wykonanych w paragrafie 236 właściwego działu i rozdziału klasyfikacji budżetowej które wraz z odpowiednimi informacjami uzupełniającymi i poniższymi informacjami opisowymi otrzymanymi od właściwych jednostek organizacyjnych Powiatu. Umożliwia ona właściwą prezentację rozliczenia w/w zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami w łącznym sprawozdaniu miesięczny/kwartalnym RB-27S sporządzanym łącznie dla Starostwa  i Organu. Co do zasady jednostki organizacyjne Powiatu nie prowadzą księgowej ewidencji dochodów z zastosowaniem § 236 i tym samym nie ujmują tych dochodów w jednostkowych sprawozdaniach RB-27S, z zastrzeżeniem konieczności odpowiedniego uzupełnienia części opisowej tego sprawozdania (opis ten nie dotyczy jednostki-Starostwo). I tak w części opisowej jednostkowego sprawozdania RB-27S wykazywane są dane:

a) w sprawozdaniach miesięcznych RB-27S o sugerowanej treści: „Do ujęcia w księgach rachunkowych Powiatu w dziale …… rozdziale …….. paragrafie 2360 wykonane dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w łącznej kwocie na ostatni dzień okresu sprawozdawczego wynoszącej łącznie ……….. zł (w tym dochody za okres od 21 dnia ostatniego miesiąca sprawozdawczego  do końca tego miesiąca w wysokości ……… zł)”,

b) w sprawozdaniach kwartalnych RB-27S o sugerowanej treści: „Do ujęcia w księgach rachunkowych Powiatu w dziale …… rozdziale …….. paragrafie 2360:

·wykonane dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami:……….. zł (w tym dochody za okres od 21 dnia ostatniego miesiąca sprawozdawczego  do końca tego miesiąca w wysokości ……… zł), a także związane z realizacją tych zadań:

·należności: ……..zł, (do kol. 5 sprawozdania RB-27S Powiatu)

·należności pozostałe do zapłaty ogółem: ……….. zł (do kol. 8 sprawozdania RB-27S Powiatu)

·zaległości netto: ……… zł (do kol. 9 sprawozdania RB-27S Powiatu)

·nadpłaty: ……… zł (do kol. 10 sprawozdania RB-27S Powiatu)”.

Dane wykazywane w części opisowej sprawozdania kwartalnego Rb-27S muszą być zgodne z odpowiednimi danymi wykazywanymi w sprawozdaniu RB-27ZZ w jego części B. Powyższe dane, z informacją dodatkową Starostwa opisaną w pkt.9, stanowią podstawę do ich ujęcia w sprawozdaniu jednostkowym RB-27S sporządzanym łącznie dla Starostwa i Organu, przy czym w księgach rachunkowych Starostwa - w rejestrze księgowym Organu ewidencjonowane są tylko dochody wykonane dotyczące całego Powiatu, które są związane z realizacją w/w zdań.

8) Dochody wykonane (dot. tzw. „prowizji”) w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S  (sporządzanym łącznie dla Starostwa i Organu) obejmują także środki które znajdują się na koniec miesiąca na koncie bankowym obsługującym co do zasady rejestr Dochodów Skarbu Państwa Starostwa (tzw. prowizje od zadań zleconych, które nie przekazano z tego konta na konto Powiatu do końca miesiąca) i na odpowiednich rachunkach bankowych jednostek powiatowych. W/w dochody obejmują poza tym  płatności (dot. tzw. prowizji) dokonane w szczególności kartą płatniczą oraz wpłacone gotówką.

9) Co do zasady nieuregulowane należności Starostwa związane z należną tzw. prowizją związaną z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych JST ustawami ewidencjonowane są tylko w rejestrze księgowym Dochody Skarbu Państwa Starostwa. Należności te wykazuje się w dodatkowym, własnym kwartalnym sprawozdaniu, sporządzanym poza systemem Besti@, w oparciu przede wszystkim o dane prezentowane w sprawozdaniu budżetowym RB-27ZZ Starostwa, co powoduje, że należności i dane finansowe z tego sprawozdania są uwzględniane w łącznym, kwartalnym sprawozdaniu budżetowym RB-27S sporządzanym łącznie dla Starostwa Powiatowego i Organu. Poza tym w Starostwie sporządzane są  miesięczne informacje z wykonania w/w tzw. prowizji, które stanowią podstawę ujęcia danych (dochody wykonane) w miesięcznych sprawozdaniach RB-27S sporządzanego łącznie dla Starostwa i Organu oraz stanowią podstawę uzgodnienia zapisów księgowych w paragrafie 236 dokonanych w rejestrze księgowym Organ z wykonanych dochodów dot. tzw. prowizji ewidencjonowanych w rejestrze księgowym Dochody Skarbu Państwa w Starostwie.

10) Ze względu na to, że dochody w części należnej budżetowi państwa nie przyniosą korzyści ekonomicznej JST, ujmowane są jako zobowiązania wobec jednostki, której dotyczą. Dochody budżetowe z tytułu zadań wykonywanych na rzecz administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części należnej budżetowi państwa nie są ujmowane na kontach zespołu "7" "Przychody, dochody i koszty", w związku z czym nie będą miały wpływu na wynik finansowy samorządowej jednostki budżetowej, jak również nie będą wykazywane w rachunku zysków i strat i nie będą miały wpływu na fundusz jednostki. Salda końcowe występujące na kontach księgowych/rozrachunkowych (konto 221 i konto 225) wykazywane będą w bilansie właściwej jednostki samorządowej Powiatu (z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny)."

3. Paragraf 37 ust. 7 otrzymuje następujące brzmienie: "7. Zaksięgowanie różnic z tytułu zaokrągleń wynikających ze sporządzenia przez Powiat skonsolidowanego dokumentu JPK_VAT z deklaracją jest dokonywane w księgach rachunkowych Starostwa. Kwota zaokrąglenia należnego do zapłaty podatku VAT (do pełnych złotych) za miesiąc grudzień danego roku, który pozostaje do zapłaty ze środków budżetowych Starostwa do 25 stycznia roku następnego,  ujmuje się w księgach rachunkowych miesiąca grudnia, jako koszty tego miesiąca.

§ 2. W załączniku nr 3 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zmianami w opisie konta 240- "Pozostałe rozrachunki"  wprowadza się dodatkowe, ostatnie zdanie o treści: "Na koncie 240 księguje się także sporne należności które w całości lub części kwestionuje dłużnik. Jeżeli dłużnik nie kwestionuje swojego zobowiązania, a postępowanie sądowe jest konieczne tylko w celu uzyskania tytułu prawnego rozpoczęcia egzekucji mającej na celu odzyskanie należności wówczas należność taka, co do zasady, nie jest już ujmowana na tym koncie księgowym."

§ 3. Zobowiązuję wszystkich pracowników Starostwa do przestrzegania postanowień i procedur zawartych w niniejszym zarządzeniu.

§ 4. Za należyte wykonanie obowiązków w zakresie stosowania przepisów, o których mowa w zarządzeniu, czynię odpowiedzialnym Skarbnika Powiatu Nowosądeckiego i Głównego Księgowego Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z mocą od dnia 01 stycznia 2023r.

Pliki do pobrania

wstecz
data publikacji: 2023-07-04
data ostatniej modyfikacji: 2023-07-04 | 12:57