od 2022 roku
Zarządzenie Nr 77/2022 Starosty Nowosądeckiego z dnia 23 września 2022 r.
w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r., zmienionego Zarządzeniem Nr 13/2019 Starosty Nowosądeckiego z dnia 12 lutego 2019r., Zarządzeniem Nr 23/2020 Starosty Nowosądeckiego z dnia 29 września 2020r., Zarządzeniem Nr 8/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 18 maja 2021r. i Zarządzeniem Nr 18/2021 Starosty Nowosądeckiego z dnia 14 września 2021r., wprowadzającego politykę rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu
Na podstawie art. 10 i art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 217 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 342) oraz art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2022r. poz. 1634), zarządzam co następuje:
§ 1. W załączniku nr 1 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zmianami wprowadza się następujące zmiany:
1) Paragraf 2 ust.3 otrzymuje następujące brzmienie: "Komputerowy system finansowo-księgowy Starostwa Powiatowego obejmuje następujące moduły pakietu DISTRICTUS:
a) Dochody i wydatki budżetu Powiatu (Budżet Powiatu Nowosądeckiego),
b) Dochody Starostwa (z pomocniczym modułem do analitycznych rozliczeń z kontrahentami),
c) Wydatki Starostwa (w tym wyodrębnione wydatki realizowane w ramach projektów unijnych),
d) Dochody Skarbu Państwa (z pomocniczym modułem do analitycznych rozliczeń z kontrahentami),
e) Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,
f) Ewidencja scentralizowanego podatku VAT (w odniesieniu do całego Powiatu Nowosądeckiego),
g) Fundusze (wydatki ze środków państwowych funduszy celowych, np. PFRON, które nie są ujmowane w budżecie i sprawozdawczości budżetowej Powiatu Nowosądeckiego),
h) Wadia,
i) Sumy depozytowe."
2) Paragraf 5 ust.2 otrzymuje następujące brzmienie: "Dzienniki częściowe Starostwa prowadzone są dla określonych grup rodzajowych zdarzeń ewidencjonowanych w wyodrębnionych rejestrach księgowych, prowadzonych z wykorzystaniem modułów pakietu DISTRICTUS wskazanych w paragrafie 2 ust.3 niniejszego zarządzenia, tj.:
a) Dochodów i wydatków budżetu Powiatu (rejestr o nazwie Organ),
b) Wydatków Starostwa (rejestr o nazwie Starostwo),
c) Dochodów Starostwa (rejestr o nazwie Dochody Starostwa),
d) Dochodów Skarbu Państwa (rejestr o nazwie Dochody Skarbu Państwa),
e) Sum depozytowych innych niż wadia (rejestr o nazwie Sumy Depozytowe),
f) Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (rejestr o nazwie Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych),
g) Ewidencji scentralizowanego podatku VAT (rejestr o nazwie Centralizacja VAT),
h) Wadiów (rejestr o nazwie Wadia),
i) Funduszy (odrębny rejestr dla każdego pozabudżetowego funduszu innego niż ZFŚS)
j) Poszczególnych projektów unijnych (odrębny rejestr dla każdego projektu)."
3) Paragraf 8 ust.1 otrzymuje następujące brzmienie: "Zestawienie obrotów i sald sporządza się na koniec miesiąca (z zastrzeżeniem obrotów i sald za miesiąc grudzień) dla:
a) ewidencji scentralizowanego podatku VAT i dochodów Starostwa, co do zasady, do 21 dnia następnego miesiąca,
b) zdarzeń ewidencjonowanych w pozostałych, wyodrębnionych rejestrach księgowych, co do zasady, do 10 dnia następnego miesiąca."
4) W paragrafie 9 po ustępie 27 dodaje się ustęp 28 w brzmieniu: "Oryginały otrzymanych obcych dokumentów księgowych (np. obce faktury), które zostały zatwierdzone do zapłaty częściowo ze środków pozabudżetowych funduszy celowych przechowywane są z dokumentami (dowodami) księgowymi Wydatków Starostwa rejestru Starostwo, natomiast potwierdzona za zgodność kopia w/w dokumentu (dowodu) przechowywana jest we właściwym rejestrze pozabudżetowego funduszu (z dokonaną adnotacją o miejscu przechowania właściwego oryginału tego dokumentu).".
5) W paragrafie 9 po ustępie 28 dodaje się ustęp 29 w brzmieniu:"Należność długoterminowa to nie jest należność która w przyszłości powstanie, tylko należność, która powstała w danym momencie roku bilansowego, ale termin jej zapłaty przypada na odpowiednie lata następne.Tak więc wieloletnia umowa dzierżawy (najmu) z określoną tylko stawką miesięczną opłaty (czynszu) za dzierżawę (najem) nie spełnia przesłanek do uznania jej w całości lub w części za należność długoterminową, ponieważ nie została określona cała kwota czynszu (opłaty) za cały okres obowiązywania umowy, która płatna byłaby we wskazanych, okresowych terminach i ratach (częściach) w czasie obowiązywania umowy. Co do zasady w/w należności przypadające do zapłaty w danym roku budżetowym, w całości przypisane są na koncie 221".
6) W paragrafie 34 ust. 1 pkt.8 wprowadza się kolejne zdanie o następującej treści:" Co do zasady nieuregulowane należności związane z należną tzw. prowizją za realizację rządowych zleconych zadań przez Starostwo Powiatowe ewidencjonowane są tylko w rejestrze księgowym Dochody Skarbu Państwa. M.in. należności te wykazuje się w odrębnym, własnym kwartalnym sprawozdaniu sporządzanym poza SJO Besti@ przede wszystkim w oparciu o dane prezentowane w sprawozdaniu budżetowym RB-27ZZ Starostwa Powiatowego, co powoduje, że należności i dane finansowe z tego sprawozdania uwzględniane są w łącznym sprawozdaniu budżetowym RB-27S Powiatu Nowosądeckiego.”.
§ 2. W załączniku nr 2 i nr 3 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zmianami, słowa "Konta bilansowe„ zmienia się na wyrażenie o treści: ”Konta bilansowe i wynikowe".
§ 3. W załączniku nr 3 do Zarządzenia Nr 48/2018 Starosty Nowosądeckiego z dnia 3 października 2018r. z późn. zmianami wprowadza się następujące zmiany:
1) Po "Wykazie kont analitycznych dla ewidencji scentralizowanego podatku VAT" wprowadza się dodatkowe, następujące wykazy kont syntetycznych i analitycznych:
"WYKAZ KONT SYNTETYCZNYCH POZABUDŻETOWYCH PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH
1. Konta bilansowe i wynikowe
136 - Rachunek państwowych funduszy celowych,
141 - Środki pieniężne w drodze
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami,
240 - Pozostałe rozrachunki,
245 - Wpływy do wyjaśnienia
853 - Fundusze celowe,
2. Konta pozabilansowe
081 - Środki trwałe w budowie (inwestycje z funduszy pozabudżetowych)
WYKAZ KONT ANALITYCZNYCH POZABUDŻTOWYCH PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH
1. Konta bilansowe i wynikowe
do konta 136 - Rachunek państwowych funduszy celowych
Ewidencja według poszczególnych państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego, następnie wg np. nazwy realizowanego projektu (zadania, programu), ewentualnie dodatkowo według dalszego podziału wynikającego w szczególności z realizowanego projektu (zadania, programu)
do konta 141- Środki pieniężne w drodze
Ewidencja według istniejących potrzeb
do konta 201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
Ewidencja według poszczególnych państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego, następnie wg np. nazwy realizowanego projektu (zadania, programu), a także wg poszczególnych kontrahentów i ewentualnie dodatkowo według dalszego podziału np. zgodnie z wymogami realizowanego projektu (zadania, programu)
do konta 240 - Pozostałe rozrachunki
Ewidencja według poszczególnych państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego, następnie wg np. nazwy realizowanego projektu (zadania, programu), a także wg poszczególnych kontrahentów i ewentualnie dodatkowo według dalszego podziału np. zgodnie z wymogami realizowanego projektu (zadania, programu)
do konta 245 - Wpływy do wyjaśnienia
Ewidencja według kontrahentów
do konta 853 - Fundusze celowe
Ewidencja według poszczególnych państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego, następnie wg np. nazwy realizowanego projektu, ewentualnie dodatkowo według dalszego podziału wynikającego z realizowanego projektu (zadania, programu)
2. Konta pozabilansowe
do konta 081 – Środki trwałe w budowie (inwestycje z funduszy pozabudżetowych)
Ewidencja według poszczególnych państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego, następnie wg np. nazwy realizowanego projektu (zadania, programu), a także wg poszczególnych konkretnych inwestycji."
2) Wprowadza się dodatkowy, następujący opis niżej wymienionych kont odpowiednio dla zespołu 1, zespołu 8 i kont pozabilansowych:
"Konto 136 – „Rachunek państwowych funduszy celowych”
Konto 136 służy co do zasady do ewidencji środków pozabudżetowych pieniężnych otrzymanych z państwowych funduszy celowych w związku z realizowanym projektem (zadaniem, programem) finansowanym lub współfinansowanym z tego funduszu. Na stronie Wn konta 136 ujmuje się wpływy środków na rachunek bankowy, a na stronie Ma – wypłaty środków z rachunku bankowego. Co do zasady zapisy na koncie 136 są dokonywane na podstawie dokumentów bankowych. Na koncie 136 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów (stosowany jest zapis techniczny, który może być dokonany także w bankowym dokumencie księgowym).
Konto 136 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym.
Konto 853 – „Fundusze celowe”
Konto 853 służy do ewidencji stanu, zwiększeń i zmniejszeń pozabudżetowych funduszy celowych i innych funduszy specjalnego przeznaczenia. Na stronie Wn konta 853 ujmuje się koszty oraz inne niż koszty zmniejszenia poszczególnych pozabudżetowych funduszy(np. nakłady inwestycyjne finansowane lub współfinansowane z tych funduszy), a na stronie Ma – przychody oraz pozostałe zwiększenia pozabudżetowych funduszy (w tym otrzymane środki). Ewidencja szczegółowa do konta 853 pozwala na ustalenie zwiększeń i zmniejszeń oraz stanu każdego z pozabudżetowych funduszy celowych oddzielnie.
Na koniec roku konto syntetyczne 853 może nie wykazywać żadnego salda.
Konto 081 – „Środki trwałe w budowie (inwestycje z funduszy pozabudżetowych)”
Konto 081 służy do pozabilansowej ewidencji środków trwałych w budowie w ramach realizowanych projektów (programów) finansowanych z państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego. Do konta 081 prowadzona jest odpowiednia ewidencja analityczna w szczególności według pozabudżetowego państwowego funduszu celowego, następnie nazwy realizowanego projektu (zadania, programu), czy też konkretnej realizowanej inwestycji finansowanej z w/w funduszu.
Na stronie Wn konta 081 ujmuje się zapisem zwykłym (zwiększenia wartości):
a) poniesione koszty dotyczące środka trwałego (ewentualnie wartości niematerialnej i prawnej) w budowie w ramach prowadzonych inwestycji zarówno przez obcych wykonawców, jak i we własnym imieniu,
b) poniesione koszty dotyczące przekazanych do montażu, lecz jeszcze nieoddanych do używania maszyn, oraz innych przedmiotów, zakupionych od kontrahentów,
c) poniesione koszty ulepszenia środka trwałego (przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja lub modernizacja), które powodują zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego.
Na stronie Wn konta 081 ujmuje się ze znakiem ujemnym (zmniejszenia) wartość uzyskanych efektów w szczególności:
a) środków trwałych (ewentualnie wartości niematerialnych i prawnych),
b) wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych w budowie.
Poniesione wydatki inwestycyjne związane ze zwiększeniem wartości już istniejącego środka trwałego, powstaniem nowego środka trwałego (wartości niematerialnej i prawnej) sfinansowanego lub dofinansowanego ze środków państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego stanowią podstawę do dokonania odpowiednich zapisów w rejestrze księgowym obsługującym Wydatki Starostwa na stronie Wn konta 011 (ewentualnie stronie Wn 021 w przypadku wartości niematerialnych i prawnych) i stronie Ma konta 800. Natomiast nie są ujmowane na koncie 081 wydatki związane z nabyciem pozostałych środków trwałych lub pozostałych wartości niematerialnych i prawnych, których nabycie sfinansowano lub dofinansowano z w/w pozabudżetowych środków funduszowych, zdarzenie takie ujmuje się w rejestrze księgowym obsługującym Wydatki Starostwa na stronie Wn konta 013 (ewentualnie na stronie Wn 022) i stronie Ma konta 072.
Konto 081 może wykazać saldo Wn, które oznacza stan niezakończonych inwestycji finansowanych z państwowych funduszy celowych, które nie są ujmowane w budżecie Powiatu Nowosądeckiego."
3) Opis konta 401 - „Zużycie materiałów i energii” otrzymuje brzmienie:
„Konto 401 służy do ewidencji koszów zużycia materiałów i energii na cele działalności podstawowej, pomocniczej i ogólnego zarządu jednostki, zakwalifikowanych w szczególności do następujących paragrafów wydatków:
421 – Zakup materiałów i wyposażenia
422 – Zakup środków żywności
424 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
426 – Zakup energii
435 - Zakup towarów (w szczególności materiałów, leków, żywności) w związku z pomocą obywatelom Ukrainy
437- Zakup usług związanych z pomocą obywatelom Ukrainy
Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności poniesione koszty z tytułu zużycia materiałów i energii, a na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów z tytułu zużycia materiałów i energii oraz na dzień bilansowy przeniesienie salda poniesionych w ciągu roku kosztów zużycia materiałów i energii na konto 860.”;
4) Opis konta 404 - "Wynagrodzenia” otrzymuje brzmienie: „Konto 404 służy do ewidencji koszów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń z pracownikami i innymi osobami fizycznymi zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencyjnej i innych umów zgodnie z odrębnymi przepisami, zakwalifikowanych w szczególności do następujących paragrafów wydatków:
401 – Wynagrodzenia osobowe pracowników
404 – Dodatkowe wynagrodzenia roczne
417 – Wynagrodzenia bezosobowe
474 - Wynagrodzenia i uposażenia wypłacane w związku z pomocą obywatelom Ukrainy
484- Honoraria, wynagrodzenia agencyjno-prowizyjne i wynagrodzenia bezosobowe wypłacane w związku z pomocą obywatelom Ukrainy
Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności kwotę należnego pracownikom i innym osobom fizycznym wynagrodzenia brutto (tj. bez potrąceń z różnych tytułów dokonywanych na listach płac). Na stronie Ma ujmuje się korekty uprzednio zaewidencjonowanych kosztów działalności podstawowej oraz na dzień bilansowy przeniesienie na konto 860.”
5) Opis konta 405 - „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” otrzymuje brzmienie: „Konto 405 służy do ewidencji koszów działalności podstawowej z tytułu różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń. Wykazuje się tutaj koszty składek na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia w części opłacanej przez pracowników, koszty składek emerytalnych, rentowych, wypadkowych, składek na Fundusz Pracy, wpłaty na PPK finansowane przez pracodawcę, odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, wydatki dotyczące ochrony zdrowia, koszty obowiązkowych badań lekarskich, świadczenia rzeczowe wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, odprawy pośmiertne, ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej, świadczenia wynikające z przepisów BHP, które zostały zakwalifikowane w szczególności do następujących paragrafów wydatków:
302 – Wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń (w części dotyczącej pracowników, odszkodowania, odprawy pośmiertne)
411 – Składki na ubezpieczenia społeczne
412 – Składki na Fundusz Pracy
428 – Zakup usług zdrowotnych (dot. pracowników)
444 – Odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
470 – Szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej
471 - Wpłaty na PPK finansowane przez podmiot zatrudniający
485 - Składki i inne pochodne od wynagrodzeń pracowników wypłacanych w związku z pomocą obywatelom Ukrainy
Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności poniesione koszty z tytułu ubezpieczeń społecznych i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń, (tj. bez potrąceń z różnych tytułów dokonywanych na listach płac). Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie kosztów z tytułu ubezpieczeń społecznych i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, a na dzień bilansowy przeniesienie na konto 860."
§ 4. Zobowiązuję wszystkich pracowników Starostwa do przestrzegania postanowień i procedur zawartych w niniejszym zarządzeniu.
§ 5. Za należyte wykonanie obowiązków w zakresie stosowania przepisów, o których mowa w zarządzeniu, czynię odpowiedzialnego Skarbnika Powiatu Nowosądeckiego i Głównego Księgowego Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu.
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z mocą od dnia 01 września 2022r.
Pliki do pobrania
-
Treść zarządzenia
data ostatniej modyfikacji: 2022-10-06 | 10:02