Wydział Edukacji, Kultury i Sportu

Dyrektor Wydziału: Agnieszka WYRAZIK -TYRPAK 

 

§ 38. Wydział Edukacji, Kultury i Sportu

Do podstawowych zadań Wydziału należy:

1. W zakresie edukacji:

1) kształtowanie planu sieci szkół i kształcenia w publicznych szkołach ponadpodstawowych,

2) prowadzenie spraw z zakresu zakładania, przekształcania i likwidowania powiatowych jednostek oświatowych,

3) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,

4) prowadzenie nadzoru w zakresie działalności finansowej i administracyjnej powiatowych jednostek oświatowych,

5) zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek,

6) współdziałanie z Kuratorem Oświaty w zakresie zadań określonych w ustawie Prawo oświatowe,

7) współpraca ze związkami zawodowymi w sprawach zastrzeżonych do ich konsultacji,

8) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem na stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,

9) wydanie aktu nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego,

  1. kierowanie dzieci i młodzieży do nauczania specjalnego zgodnie z orzeczeniami,

  2. koordynowanie współpracy międzynarodowej szkół, organizowanie konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń o tematyce pedagogicznej i prawa oświatowego,

  3. prowadzenie spraw związanych z powierzaniem przez Zarząd Powiatu stanowisk kierowniczych w oświacie,

  4. ocena pracy dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,

  5. opiniowanie przeniesienia nauczyciela mianowanego oraz kandydatów powoływanych na stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach,

  6. nakładanie obowiązku uzupełnienia etatu przez nauczyciela w innej szkole/placówce,

  7. opracowanie zasad wynagradzania nauczycieli zgodnie z ustawowym obowiązkiem nałożonym na organ prowadzący,

  8. prowadzenie spraw osobowych dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych,

  9. sporządzanie umów cywilno-prawnych z ekspertami,

  10. nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat,

  11. analiza danych i nadzorowanie Sytemu Informacji Oświatowej w jednostkach,

  12. przygotowanie opracowań i analiz z zakresu edukacji dla Rady Powiatu Nowosądeckiego, Zarządu Powiatu oraz komórek organizacyjnych Starostwa – Informacja oświatowa, Raport o stanie powiatu i inne,

  13. dokonywanie corocznego podziału środków na doskonalenie nauczycieli,

  14. przygotowanie corocznej listy stypendystów, którzy uzyskali stypendium Starosty Nowosądeckiego za wyniki w nauce i materialne, na podstawie wniosków przesłanych przez szkoły prowadzone przez Powiat Nowosądecki,

  15. prowadzenie spraw z zakresu finansowania powiatowych jednostek oświatowych,

  16. współpraca z powiatowymi jednostkami oświatowymi w zakresie planowania i realizacji budżetu,

  17. opracowywanie zbiorczego projektu budżetu w zakresie oświaty i wychowania, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, kultury fizycznej i sportu, 

  18. opracowanie układu wykonawczego budżetu dla obsługiwanych działów, 

  19. sporządzanie rocznych pisemnych informacji z realizacji budżetu po stronie dochodów i wydatków,

  20. prowadzenie planu dochodów i wydatków budżetowych w podległych jednostkach w systemie SIGMA OPTIVUM,

  21. przygotowywanie wniosków w sprawie zmian w dochodach i wydatkach budżetowych,

  22. naliczanie należnej dotacji dla szkół i placówek niepublicznych i przygotowywanie wniosków o przekazanie środków, 

  23. przeprowadzanie kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji w szkołach i placówkach niepublicznych,

  24. przygotowywanie wniosków dotyczących przekazywania środków finansowych szkołom i placówkom oświatowym,

  25. nadzór nad realizacją dochodów i wydatków budżetowych w obsługiwanych działach,

  26. sporządzanie wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zwiększenia subwencji oświatowej z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej,

  27. współpraca z instytucjami w związku z realizacją programów dotyczących oświaty i wychowania,

  28. analiza wynagrodzeń nauczycieli w związku z art. 30 Karty Nauczyciela,

 

  1. W zakresie kultury:

  1. przeprowadzenie konkursu dot. udzielenia dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych na obszarze Powiatu Nowosądeckiego,

  2. współpraca z Komisją Kultury i Ochrony Dóbr Kultury,

  3. rozliczenie dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy zabytkach do rejestru zabytków położonych na terenie Powiatu Nowosądeckiego

  4. znakowanie zabytków znakiem „Zabytek chroniony prawem”,

  5. przygotowanie czteroletniego Powiatowego Programu Opieki nad Zabytkami i sporządzanie sprawozdań z realizacji Programu w rozliczeniu 2-letnim,

  6. prowadzenie ewidencji Społecznych Opiekunów Zabytków i nadawanie uprawnień Społecznego Opiekuna Zabytków we współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków,

  7. współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie zadań określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

  8. przekazanie dotacji i nadzór nad realizacją zadań z zakresu biblioteki publicznej oraz przeprowadzanie kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji na realizację zadań Powiatu Nowosądeckiego z zakresu biblioteki publicznej,

  9. dofinansowanie publikacji literackich w ramach współpracy z Powiatową i Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną im. Wiktora Bazielicha w Starym Sączu,

  10. współpraca z Powiatowym Młodzieżowym Domem Kultury w Starym Sączu,

  11. wykonywanie zadań związanych z przyznawaniem dotacji celowych dla stowarzyszeń na realizację zadań publicznych w sferze kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  12. przeprowadzanie weryfikacji merytorycznej i finansowej oraz dokonywanie rozliczeń sprawozdań zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  13. przeprowadzenie kontroli zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  14. współdziałanie z instytucjami upowszechniania kultury z terenu Powiatu oraz stowarzyszeniami społeczno – kulturalnymi w celu realizacji Powiatowego Przeglądu Grup Kolędniczych, Eliminacji Powiatowego do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego,

  15. dofinansowanie wydarzeń objętych Honorowym Patronatem Starosty np. fundowanie nagród,

  16. obsługa zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym w Generatorze eNGO,

  17. prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem Nagród Starosty za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury,

  18. realizacja zadań związanych z organizacją Powiatowego Dnia Kultury,

  19. przygotowywanie materiałów i projektów: uchwał, zarządzeń związanych z prawidłowym wykonywaniem zadań w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego

  20. opracowywanie materiałów dotyczących projektowania i realizacji budżetu Powiatu w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz nadzór nad jego wykorzystaniem,

  21. przygotowywanie wniosków w sprawie zmian w dochodach i wydatkach budżetowych w zakresie budżetu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  22. przygotowywanie materiałów, projektów uchwał i zarządzeń dotyczących prawidłowego wykonywania zadań z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  23. sporządzanie zbiorczych sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,

  24.  przygotowanie opracowań i analiz z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego dla Rady Powiatu Nowosądeckiego, Zarządu Powiatu oraz komórek organizacyjnych Starostwa – Raport o stanie powiatu i inne.

 

  1. W zakresie sportu:

  1. prowadzenie całości spraw związanych z ewidencją stowarzyszeń sportowych działających na terenie Powiatu (analiza dokumentów ewidencyjnych, wydawanie decyzji, prowadzenie rejestru klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej),

  2. współpraca z Krajowym Rejestrem Sądowym w zakresie rejestracji stowarzyszeń sportowych na terenie Powiatu,

  3. koordynowanie i nadzorowanie pod względem merytorycznym funkcjonowanie stowarzyszeń kultury fizycznej w Powiecie,

  4. opracowywanie materiałów dotyczących projektu i realizacji budżetu w dziale „Kultura fizyczna”,

  5. sporządzanie zbiorczych sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji budżetu w sferze kultury fizycznej i sportu,

  6. wykonywanie zadań związanych z przyznawaniem dotacji celowych dla stowarzyszeń na realizację zadań publicznych w sferze kultury fizycznej i sportu,

  7. koordynowanie spraw związanych z przyznawaniem nagród za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej i sportu,

  8. przygotowywanie materiałów i projektów: uchwał, zarządzeń związanych z prawidłowym wykonywaniem zadań w zakresie kultury fizycznej i sportu,

  9. współdziałanie i wspieranie stowarzyszeń sportowych działających na terenie Powiatu,

  10. współpraca z Międzyszkolnym Ośrodkiem Sportowym w zakresie współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,

  11. przeprowadzanie weryfikacji merytorycznej i finansowej sprawozdań zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym z zakresu sportu,

  12. przeprowadzanie kontroli zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym z zakresu sportu,

  13. obsługa zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym w Generatorze eNGO.
     

  14. Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.

redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2008-04-15 | 15:09
data ostatniej modyfikacji: 2025-04-23 | 12:50