Zespół do Spraw Gospodarki Nieruchomościami
Kierownik Zespłu: Alicja LICHOŃ
Kompetencje i zadania:
Do podstawowych zadań zespołu należy:
- W zakresie zadań dotyczących gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa:
- gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa w tym wykonywanie czynności związanych z nabywaniem na własność, zbywaniem, oddawaniem w użytkowanie wieczyste, oddawaniem w trwały zarząd, zamianą, dzierżawą, najmem, użytkowaniem, użyczeniem,
- sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Skarbu Państwa przeznaczonych do sprzedaży lub oddawanych w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
- prowadzenie spraw z zakresu organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości Skarbu Państwa,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bonifikaty od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomościami Skarbu Państwa,
- wnioskowanie i opiniowanie podziałów nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw z zakresu wywłaszczania nieruchomości; wszczynanie postępowania wywłaszczeniowego, prowadzenie rokowań o nabycie nieruchomości w drodze umowy, ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości,
- udzielanie zezwoleń na wejście w teren lub czasowe zajęcie nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości,
- ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową,
- ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów,
- zaliczanie wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa albo ceny sprzedaży prawa użytk. wieczystego przysługującego Skarbowi Państwa albo opłat z tyt. użytk. wiecz. nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa i ceny sprzedaży położonych na nich budynków oraz innych urządzeń i lokali albo opłaty za przekształcenie prawa użytk. wiecz. w prawo własności nieruchomości,
- prowadzenie spraw z zakresu roszczeń rewindykacyjnych, w tym: badanie i ocena akt z okresu przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, przygotowywanie niezbędnej dokumentacji dla potrzeb obecnie toczącego się postępowania na żądanie organów administracji publicznej i sądów,
- regulowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa,
- ustalanie odszkodowania za nieruchomości gruntowe, które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa, województwa, powiatu i gmin zajęte pod drogi publiczne,
- ustalanie odszkodowań za nieruchomości gruntowe, które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa, wchodzące w skład linii kolejowej,
- postępowanie rewindykacyjne osób kościelnych,
- prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz tworzenie zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- sprzedaż gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa na rzecz użytkowników wieczystych,
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
- współpraca z własną Kancelarią Radców Prawnych w postępowaniach dotyczących nieruchomości Skarbu Państwa, toczących się przed sądami powszechnymi,
- sporządzanie planów i sprawozdań finansowych z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa,
- kontrola stanu zagospodarowania i wykorzystania nieruchomości Skarbu Państwa.
- przygotowywanie niezbędnej dokumentacji i przeprowadzanie konsultacji z Kancelarią Notarialną mającą na celu zawieranie umów notarialnych.
- W zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu:
- prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Powiatu, w tym: nabywania na własność, zbywania, oddawania w użytkowanie wieczyste, oddawania w trwały zarząd, zamianę, najem, dzierżawę, użytkowanie, użyczenie, darowiznę,
- przygotowywanie projektów Uchwał Rady i Zarządu w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu,
- sporządzanie i podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości Powiatu przeznaczonych do sprzedaży, oddawanych w użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę,
- organizowanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na sprzedaż, oddawanie w najem i dzierżawę nieruchomości Powiatu,
- sporządzanie i zawieranie umów dzierżawy, najmu i umów użyczenia,
- aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Powiatu,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Powiatu,
- gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Powiatu ,
- prowadzenie ewidencji nieruchomości stanowiących własność Powiatu oraz tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości,
- sporządzanie planów wykorzystania powiatowego zasobu nieruchomości,
- bieżące zarządzanie i gospodarowanie mieniem stanowiącym własność Powiatu,
- kontrola stanu zagospodarowania i wykorzystania nieruchomości stanowiących własność Powiatu,
- sporządzanie rocznej informacji o stanie mienia komunalnego,
- sporządzanie planów i sprawozdań finansowych z zakresu gospodarki nieruchomościami powiatowymi,
- współpraca z Kancelarią Radców Prawnych w postępowaniach dotyczących nieruchomości powiatowych, toczących się przed Sądami Powszechnymi,
- przygotowywanie niezbędnej dokumentacji i przeprowadzanie konsultacji z Kancelarią Notarialną mającą na celu zawieranie umów notarialnych,
- współpraca z Biurem Rady i Zarządu oraz Wydziałem Administracyjnym w sprawach dotyczących gospodarowania nieruchomościami powiatowymi.
- W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
- wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
- uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych,
- sporządzanie sprawozdań dot. Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej,
- sporządzanie sprawozdań dot. Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – gromadzenia i wykorzystania środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych,
- przygotowywanie zawiadomień o opłacie rocznej za wyłączenia z produkcji rolniczej,
- wydawanie decyzji w sprawach rekultywacji i zagospodarowania gruntów.
- Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami zespołu.
redaktor: Bożena Dąbrowska
data publikacji: 2020-09-25 | 14:56
data ostatniej modyfikacji: 2020-09-25 | 14:56
data publikacji: 2020-09-25 | 14:56
data ostatniej modyfikacji: 2020-09-25 | 14:56